Mercedes"samkör" med Åkeriföretagen

Mercedes-Benz har som första lastbilstillverkare tecknat ett avtal med Sveriges Åkeriföretag i syfte att sänka fordonens bränsleförbrukning. Vid köp av lastbilarna Actros eller Antos får medlemmarna i Åkeriföretagen Mercedes "intelligenta" farthållare PPC (Predictive Powertrain Control) utan kostnad - när det är tekniskt möjligt.

PPC är en GPS-baserad farthållare som, utan tidigare inlärning, kan hjälpa föraren att anpassa gaspådrag och val av växel för att körningen skall vara så effektiv som möjligt. Det kan innebära bränslebesparingar på upp till 37 000 kronor per lastbil och år.

- Det är roligt att ha slutit det här avtalet med Mercedes-Benz, säger Johan Lindström, avgående VD på Sveriges Åkeriföretag. Mercedes håller sig framme på svenska marknaden med många tekniskt intressanta nyheter. Detta avtal ger våra medlemmar en verklig möjlighet reducera bränslekostnaderna på nya bilar.

– Enligt tester i tysk fackpress sänker PPC, som kostar cirka 20 000 kronor som tillval, bränsleförbrukningen med cirka fem procent. För en lastbil som körs 20,000 mil om året rör det sig om en ungefärlig besparing på 37 000 kronor per år eller - uttryckt på ett annat sätt - omkring nio ton koldioxid per bil och år.

Mattias Nilsson

Sverker Dahl
PR Man Mercedes-Benz Sverige AB
Phone: +46 40 671 84 71
sverker.dahl@daimler.com

Enligt tester i tysk fackpress sänker PPC bränsleförbrukningen med cirka fem procent.
Mattias Nilsson