Rallydrottningen Ewy Rosqvist - 85 år

Motorsporten är en av få sporter där män och kvinnor tävlar mot varandra på samma villkor. Men det är få kvinnor som når den absoluta toppen - Ewy Rosqvist är en av de som gjort det. I början av 60-talet tillhörde hon som fabriksförare för Mercedes-Benz den absoluta världseliten i rally. På söndag den 3 augusti fyller hon 85 år.

Den 5 november 1962 vann Ewy Rosqvist och hennes co-driver Ursula Wirth det nästan 500 mil långa rallyt Gran Premio Argentina, med osannolika två timmars marginal till tvåan. De i publiken som trott att de unga svenskorna var fotomodeller för Mercedes fick chockade inse att så inte var fallet. Paret hade inte bara vunnit det extremt farliga loppet, och alla sex etapperna, de hade dessutom höjt snittfarten på de argentinska usla vägarna från förra årets rekord på 121 km/tim till nästan 127 km/tim.

En internationell kvinnlig storstjärna, i en ytterst mansdominerad värld, var född.

Ewy Rosqvist föddes som Ewy Jönsson i Stora Herrestad utanför Ystad. Hon var den enda dottern i en lantbrukarfamilj med fem barn, och blev efter lantbrukskola så småningom veterinärassistent. Ett yrke som innebar 15-20 mils bilkörning om dagen på de skånska grusvägarna. Hennes pappa försåg henne efter ett tag med en Mercedes 170 S (W 136) och inom kort hade hon 22 000 mil på mätaren. Ewy klockade sina resor och minskade tiderna mellan de olika gårdarna konstant.

– Efter två år körde jag så bra att jag ofta var färdig med dagens arbete upp till två timmar före mina kollegor, trots att vi besökt lika många gårdar, säger Ewy i sin självbiografi.

Som co-driver till maken Yngve Rosqvist deltog hon senare bland annat i Midnattssolsrallyt, och blev biten av rallysporten. Hon blev snabbt en av de bästa kvinnorna i Europa. Men det var en dyr sport. Att delta i en enda tävling kunde kosta flera månadslöner och det blev till slut omöjligt att kombinera med heltidsarbete.

1960 fick Ewy kontrakt som fabriksförare för Volvo och 1962 slöts cirkeln när hon och Ursula Wirth rekryterades till Mercedes-stallet. Redan efter ett par månader var det dags för den storslagna segern i Argentina i en stor Mercedes 220 SE (W 111). Under de kommande åren skulle det även bli två tredjeplatser i loppet, samt segrar i klassen upp till 2,5 liter i såväl Monte Carlo-rallyt som på Nürburgring. Dessutom placeringar i såväl det grekiska Akropolisrallyt som Spa-Sofia-Liege rallyt.

1964 avslutade hon sin proffs-karriär, men har fortsatt arbeta för Mercedes som ambassadör för varumärket i en mängd olika sammanhang.

Den 3 augusti fyller hon 85 år.

Mer info, bildtexter mm:

Lars van het Erve