/rättad/ Mercedes-historien upprepar sig - SLS AMG Roadster visas i höst

www.mercedespress.info På höstens bilsalong i Frankfurt, IAA 2011, premiärvisas Mercedes-Benz SLS AMG Roadster. Två år efter den hyllade kupémodellen med måsvingar är det dags för den öppna versionen med sufflett. Det är en upprepning av historien med bilvärldens största ikon, 50-talets Mercedes 300 SL. Den introducerades med tillnamnet Gullwing och kom sedan också i en öppen version med sufflett och traditionell dörrupphängning.

SLS AMG Roadster är den andra supersportbil som Mercedes-Benz helägda trimningsföretag, AMG, själva utvecklat från idé till färdig bil. Det har gått på rekordkorta tre år och under hela framtagningsprocessen har Affalterbach företaget utnyttjat den laboratorie- och provningsutrustning som Mercedes-Benz har.

Under den mycket långa motorhuven, bakom framaxeln, ligger en V8-motor som ger 571 hästkrafter/420 kiloWatt effekt. Det ger den en toppfart som är elektroniskt begränsad till 317 km/t – oavsett om den körs öppen eller täckt.

För ytterligare information:

Sverker Dahl E-mail:sverker.dahl@daimler.com Tel: 040 - 671 84 71 Mobil: 0705 - 91 55 00