Stororder till Mercedes-Benz lastbilar

36 nya Actros till nyetablering i Helsingborg

Mercedes-Benz har gjort en av sina största leveranser av lastbilar någonsin på den svenska marknaden. Det är Västeråsföretaget HVF Transport som i veckan tog emot 36 Actros 2545 fjärrbilar. Ordervärdet är cirka 60 miljoner kronor. Bilarna baseras på företagets helt nya anläggning i Helsingborg och kommer att användas i DSV’s trafik för ICA.

Föer bilder på www.mercedespress.info

Firas Ahmeds företag HVF Transport i Västerås har genomgått en otrolig tillväxt. Från en lastbil 2007 till över 100 idag. Med leveransen från Mercedes-Benz tar man ett stort steg och etablerar sig för första gången i Skåne där man under de senaste månaderna nyanställt ett hundratal personer.

Miljö och ekonomi

När upphandlingen gjordes stod ekonomi och miljö i fokus. Två områden där Mercedes-lastbilarna inte gick att slå.

– Miljöfrågorna är enormt viktiga idag, och Mercedes nya Actros har en bränsleförbrukning som är betydligt under konkurrenternas, säger Firas Ahmed. Det kan röra sig om minskningar av CO2-utsläpp på mer än 20 procent. Det väger tungt.

För att ytterliga hålla koll på utsläpp och ekonomi har alla bilarna utrustats med FleetBoard. Mercedes-Benz telematiksystem som håller koll på ett stort antal parametrar när det gäller varje förares körstil. Det ger till och med konkreta rekommendationer för vad varje enskild förare kan förbättra – och hur.

En annan knäckfråga var finansieringen som man löst genom Mercedes hyrkoncept Charterway. Lösningen gör att man snabbt kan byta ut hela bilflottan om det skulle komma fram ännu bättre alternativ ur ett miljöperspektiv.

Identiska bilar

– Den här ordern bekräftar att vi blir allt starkare på den svenska marknaden, säger Mattias Nilsson som är försäljningschef för lastbilar hos Mercedes-Benz i Sverige.

Alla bilarna är identiska Mercedes Actros 2545 6x2 som levereras av Mercedes-Benz Malmö kompletta med PLS-kylskåp, lift och Thermoking-kylaggregat.

– Bilarna är standardbilar ur vårt Startklar-sortiment med 450 hk och Streamspace hytt, och det gör att vi kunnat göra en mycket intressant kalkyl, säger Mattias. Detta inte minst för att vi kan budgetera med ett bättre andrahandsvärde än om bilarna varit specialanpassade.

– Tiden när vi köpte eller leasade lastbilar via leasingbolag är förbi, konstaterar Firas Ahmed på HVF Transport.

– Idag handlar det om att vara flexibel och snabbrörlig och då måste man arbeta med leverantörer som förstår det.

– Firas och HVF tillhör en ny generation åkare, säger Mattias, där det handlar om att ha affärsmässiga resonemang och att se både sina kunder och sina leverantörer som partners.

Miljöfrågorna är enormt viktiga idag, och Mercedes nya Actros har en bränsleförbrukning som är betydligt under konkurrenternas.
Firas Ahmed, vd HVF Transport AB