Mercy Ships är finalist i Årets Insamlare 2017 tillsammans med Stena Line

Varje år utser FRII, Frivillighetsorganisationernas Insamlingsråd Årets Insamlare för de mest innovativa och uppmärksammade insamlingsinsatserna. Välgörenhetsorganisationen Mercy Ships har tillsammans med Stena Line blivit utnämnda till finalist i kategorin Företagssamarbete för sin lyckade kampanj med specialdesignade kaffekoppar ombord på fartygen. Vinnarna utses den 24 april på konferensen Insamlingsforum i Stockholm.

Mercy Ships, som driver världens största privata sjukhusfartyg och Stena Line ingick ett formellt partnerskap i februari 2017. I september samma år lanserades kaffekampanjen ombord på samtliga Stena Lines 38 fartyg. Under två månader kunde gästerna ombord välja att köpa sitt kaffe eller te i en specialdesignad Mercy Ships-mugg och då skänka 2 kronor direkt till Mercy Ships. Totalt gjordes 61 807 donationer under perioden vilket motsvarar driften av en operationssal under två veckor ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy.

Partnerskapet med Stena Line har som målsättning att öka kunskapen om Mercy Ships och att marknadsföra såväl volontärarbete som donationer för resenärer, olika partners och anställda. Under 2018 kommer tre av Stena Lines anställda att tjänstgöra som volontärer på sjukhusfartyget som just nu befinner sig i Kamerun.

"Vi är väldigt glada och stolta över att bli utsedda till finalist i Årets Insamlare 2017. Det är en utmärkelse som betyder mycket för oss. Vi är också mycket nöjda med samarbetet med Stena Line och den genomförda kampanjen som resulterade i ett bra stöd till verksamheten. Ett stöd som gör att vi kan hjälpa ännu fler av världens fattigaste människor med gratis sjukvård," säger Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships.

”Kaffekampanjen ombord var vårt första gemensamma initiativ med Mercy Ships och vi är väldigt glada för nomineringen. Det var tydligt att Mercy Ships viktiga arbete skapade ett stort engagemang både bland våra medarbetare och våra kunder”, säger Birgitta Wallström, Brand manager på Stena Line.

Tomas Fransson, Sverigechef för Mercy Ships och
Niclas Mårtensson, VD Stena Line.

Läs mer om nomineringen här: www.frii.se/nyhet/finalisterna-i-arets-insamlare-ar-utsedda

För mer information, vänligen kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org, mobil: 072-985 07 77
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se, mobil: 070-777 12 90
Jesper Waltersson, Presschef/Press & Media Relations Manager, Stena Line, jesper.waltersson@stenaline.com, mobil: +46 (0) 704 85 85 32

Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård till de fattigaste människorna i världen, samt bistår nationer att bygga upp sin egen sjukvårdvårskapacitet och hållbar utveckling genom utbildning. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt nära 600 hamnar i mer än 70 länder och hjälpt över 2,5 miljoner människor. Omkring 1 000 volontärer från cirka 40 olika nationer bistår arbetet varje år.
www.mercyships.se

Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships