Merkantildata får fortsatt förtroende av Stockholms Stad

Merkantildata får fortsatt förtroende av Stockholms Stad Efter att ha fullföljt första delen av Stockholms Stads nya nätverk för stadens skolor får nu Merkantildata fortsatt förtroende. I veckan skrev de båda parterna under ett avtal som syftar till att ge Stockholms elever Europas bästa skolnätverk. Merkantildata tecknade i veckan ett första delavtal med Stockholms Stad där företaget får fortsatt förtroende att delta i utvecklingen av stadens publika nätverk. I avtalet ingår bland annat att driftsätta en central serverpark i centrala Stockholm och gå igång med en teknisk lösning för bland annat Äppelviksskolan som blir en pilotskola. Första delen av leveransen, vilken avtalades om i augusti i år, är nu klar och med veckans avtal startar nästa etapp. Den etappen betyder att Merkantildata påbörjar förberedelserna för att det nya publika nätet ska var klart i augusti 2001. Det nya publika nätet ska öka överföringshastigheten från två megabit/s till en gigabit/s. För 80 000 elever i Stockholm innebär det att man får tillgång till Europas mest avancerade och omfattande nätverk. - Det känns naturligtvis extra roligt att vi ligger längst fram i Europa när det gäller att utveckla IT-miljön för skoleleverna, säger Kjell Bergefall, IT- chef Stockholms Stad. Nu får vi ett höghastighetsnät för telefoni, Internet och datakommunikation och det kommer att vara ett stort stöd i utbildningen, säger han. Under första delen av uppdraget, som innebar leveranser för 50 miljoner kronor, har alla stadsdelsförvaltningar och 70 skolor anslutits till nätverket. Veckans delavtal har som mål att Merkantildata skall ha driftsansvaret för Stockholms stads nätverksstruktur i stadens skolor. - Vi kommer att ha ett driftsåtagande som innebär att vi sköter driften från enskild pc till olika servrar, det interna nätverket och hela det publika nät som förbinder 80 000 elever i Stockholm Stad, säger Magnus Persson, projektledare på Merkantildata. Det är ett omfattande driftsåtagande och jag räknar med att minst 50 personer från oss kommer att vara verksamma i det totala projektet , säger han. Bakgrund Merkantildata Merkantildatas kompetens sträcker sig både över infrastruktur och innehåll. Merkantildata bygger bland annat upp system, syr ihop lösningar, utbildar användare, levererar produkter och skapar databaser. Den förändring som sker på marknaden där Merkantildata är verksam präglas av snabb teknikutveckling och ständigt nya fokusområden. Företaget är noterat på Oslobörsen och är ett av Nordens största IT-företag med en omsättning på 9,3 miljarder norska kronor 1998. Antalet anställda är 4000 i Norden varav 1100 i Sverige. I koncernen finns expertis kring bl. a systemlösningar, kommunikationslösningar, affärssystem, drift/övervakning, Internetbaserade applikationslösningar, säkerhetslösningar, konsulting utbildning och finansiering. Kontaktpersoner: Gösta Körlof, affärsområdeschef Merkantildata Kommunikation Kontor: 08-566 230 09 Mobiltelefon: 0708-35 30 09 E-mail: gosta.korlof@merkantildata.se Magnus Persson, Projektledare Merkantildata Kommunikation Kontor: 08-566 230 17 Mobiltelefon: 0708-35 30 17 E-mail: magnus.persson@merkantildata.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00060/bit0002.pdf