Merkantildata hjälper klädkedjan MQ med nytt landsomfattande nätverk

Merkantildata hjälper klädkedjan MQ med nytt landsomfattande nätverk Merkantildata levererar ny nationell nätverkslösning åt klädkedjan MQ - en VPN-lösning (virtuellt privat nätverk) för MQs butiker. En lösning som ska användas för intranät, nattkörningar av försäljningssiffror, support och service on-line samt kontokortstransaktioner. En nätverkslösning som fokuserar på stabilitet och hastighet och som gör IT-miljön enklare att hantera. Bland annat så kommer problem med nattkörningar, vilket tvingat fram manuella kontroller, att försvinna. Kommunikationen hos MQ var långsam och problemkällorna många, främst när det gällde nattkörningar av försäljningen från butikerna till det centrala systemet. I stort sett varje morgon fick nattkörningarna kontrolleras och korrigeras manuellt. Dessutom fanns en uppsjö av abonnemang för Internet och e-post runt om i kedjan. MQ ville förändra sitt kommunikationssätt och bygga upp ett nytt butiksdatasystem mot den centrala databasen. Valet föll på Merkantildatas lösning, ett VPN över det publika nätet. - Fördelarna med lösningen vi levererat till MQ är att den är skalbar och kostnadseffektiv eftersom man väljer att använda Internet som bärare. Lösningen är fördelaktig också på så sätt att det blir enkelt för MQ att addera till nya butiker till sitt nätverk allteftersom MQ växer - en lösning som håller även i framtiden, säger Magnus Bjureblad teamchef på Merkantildata. - Merkantildata har garanterat oss att säkerheten håller i VPN-lösningen. De mest känsliga transaktionerna - kontokortstransaktionerna - krypteras redan i sin programvara. Merkantildatas Driftscenter övervakar dessutom nätverket och vidtar åtgärder om någon del skulle sluta fungera och på några timmar kan en felaktig router vara utbytt. Vi har vunnit ökad snabbhet och enklare handläggning för oss på IT-avdelningen - vi har helt enkelt fått ett system som fungerar, säger Thomas Sverker it-chef på MQ Sweden. Kontaktpersoner Magnus Bjureblad, Merkantildata Kommunikation, Telefon: 031-748 40 03, E-post: magnus.bjureblad@merkantildata.se Thomas Sverker, IT-chef, MQ Sweden Telefon: 033-13 62 80, E-Post: thomas.sverker@mq.se Anna Losell, informationsansvarig för Merkantildatas affärsområde Kommunikation Telefon: 08-566 233 17, E-post: anna.losell@merkantildata.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00480/bit0002.pdf