Merkantildata och Teracom levererar Helsinge Net

Merkantildata och Teracom levererar Helsinge Net Merkantildata Kommunikation/Upnet AB och Teracom AB har skrivit avtal med Helsinge Net AB. Enligt avtalet skall Merkantildata installera ett nätverk som täcker två av Hälsinglands kommuner. Teracom svarar för transmissionen mellan orterna. Nätverket börjar byggas omgående och beräknas vara klart till skolstarten vårterminen 1999. Nätutbyggnaden görs i samarbete mellan Merkantildata AB och Teracom AB. Nätverket kommer att bilda ett regionnät som spänner över Bollnäs och Ovanåkers kommuner. De orter som knyts till regionnätet är Bollnäs, Edsbyn, Alfta, Arbrå och Kilafors. Nätverket byggs för att kunna hantera all slags datatrafik; telefoni, data, videokonferens och Internet-trafik. Nätverket kommer i första hand att nyttjas av kommunförvaltningarna, skolor och företag. På sikt skall även tjänster för privatpersoner erbjudas i Helsinge Net:s nät. Driftsättning av nätverket sker den 18 januari 1999 och då ansluts också de första kunderna i nätet. Teknisk lösning Nätverket byggs med ATM-teknik från Merkantildata Kommunikation och för transmissionen mellan orterna utnyttjas digitala radiolänkar från Teracom. Helsinge Net AB ägs av Bollnäs och Ovanåkers kommuner, till lika delar. Bolaget, som bildades i början av året, har till syfte att utveckla en konkurrenskraftig regional IT-infrastruktur i Bollnäs och Ovanåkers kommuner. Merkantildatakoncernen är en ledande distributör och leverantör av informationsteknologi i Skandinavien. Merkantildata har varit noterat på Oslobörsen sedan 1985. Koncernen finns med cirka 3 000 anställda i Sverige, Norge och Danmark. Teracom är landets största radio- och TV-operatör. Företaget förmedlar bild, ljud, text och data med hjälp av eterburen media. Företaget omsätter drygt 1,1 miljard kronor och har omkring 700 anställda på drygt 50 andra platser i landet. För ytterligare information, kontakta: Bo Sjöberg Dan Andersson Björn Jonsson, VD Merkantildata Teracom AB Helsinge Net AB Kommunikation/Upnet 060-67 81 75, 060-184600, 0278-258 63, 0706-52 10 41 0708-184610 070-342 64 64 bo.sjoberg@upnet.se Dan@teracom.se Bjorn.jonsson@helsingenet.se www.merkantildata.se www.teracom.se www.helsingenet.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/14/19981214BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/14/19981214BIT00190/bit0002.pdf