Diamyd Medical breddar sin produktportfölj i USA

Diamyd Medical breddar sin produktportfölj i USA Diamyd Medical AB (O-listan) intensifierar sina marknadsföringsaktiviteter i USA. Dotterbolaget Diamyd Inc inleder i dagarna marknadsföring av ett brett sortiment antigen till industri och forskare inom marknadssegmentet autoimmuna sjukdomar. Bolaget har tecknat ett avtal med Diarect AG, Freiburg, Tyskland, som ger Diamyd exklusiva distributionsrättigheter för Diarects antigen och reagenter i USA. Diamyd Inc väntas visa vinst under 2003. Nya rön inom immunologi och autoimunna sjukdomar har medfört ett ökat intresse för att utveckla diagnostiska och terapeutiska metoder inom området. För detta behövs olika relaterade antigen. För att tillgodose denna marknad kommer Diamyd Inc genom avtalet med Diarect att kunna erbjuda ett brett sortiment av antigen inom området autoimmuna sjukdomar till företag som utvecklar diagnostiska kit och till forskare. "Vi känner stort förtroende för Diamyds kontaktnät inom immunologiforskningen i USA och är glada att detta kan utnyttjas för att öka försäljningen av Diarects produkter", säger Dr. Heinz Haubruck, VD för Diarect AG "Diarects antigen är av högsta klass och levereras redan till viktiga tillverkare av diagnostiska kit i USA och kompletterar väl Diamyds diabetesrelaterade produktportfölj. Satsningen i USA sker i enlighet med vår affärsidé om att marknadsföra substanser för att främja kontakt med forskare och industri samt för att förbereda marknaden för kommande läkemedel. De kunskaper och erfarenheter vi skaffat oss genom utveckling av det diabetesrelaterade GAD-proteinet för både diabetesdiagnostik och terapi har lett till att Diarect valt Diamyd för att marknadsföra sina produkter i USA. Nya immunologiska tester utvecklas just nu i hög takt och vi har tagit fram intressanta formuleringar av antigen som kan användas för andra protein än GAD", säger Diamyd Medicals VD Anders Essen-Möller. Diamyd Medical har utvecklat ett protein, GAD, som är ett viktigt antigen vad beträffar insulinberoende diabetes och levererar idag GAD- protein till forskare över hela världen. Bolagets GAD-protein används också i olika diagnostiska GAD-antikroppskit för att avgöra vilka personer med vuxendiabetes som kommer att bli insulinberoende. För ytterligare information, kontakta Anders Essen-Möller, Diamyd Medical AB, Tfn: 08-661 00 26, 661 12 25, fax: 08-661 63 68 eller e- post: info@diamyd.com, hemsida: www.diamyd.com Inga garantier kan ges för riktigheten vad gäller information om historiska eller framtida resultat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/18/20020718BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/18/20020718BIT00200/wkr0002.pdf