DIAMYD VACCINSUBSTANS PRODUCERAD – LÄGESUPPDATERING

Pressmeddelande, Stockholm, Sverige, 25 oktober 2007 – Diamyd Medical AB (www.omxgroup.com ticker: DIAM B; www.otcqx.com ticker: DMYDY)

Diamyd Medical meddelar idag att tillräckliga mängder av GAD65, den aktiva substansen i diabetesvaccinet Diamyd®, för kliniska fas III-prövningar nu har tillverkats hos Protein Sciences i Meriden, CT, USA, och sänts för testning. Formulering och fyllning av diabetesvaccinet i ampuller planeras ske i Europa i januari 2008. Bolaget planerar att sända in sin IND-ansökan om att påbörja fas III-programmet till den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, i december. Detta innebär att godkännande att få starta fas III kan erhållas under första kvartalet 2008.

”Medan vi är några månader försenade med förberedelserna för vårt planerade fas III- program så är vi optimistiska eftersom tillräckliga mängder av läkemedelssubstans (dvs proteinet GAD65) nu producerats. Även om testning av substansen fortfarande pågår, så har fyra fullskaliga produktionsbatcher i rad gett konsistenta och reproducerbara resultat. Det har varit en utmaning att nå hit, men nu ser det ut att vara avklarat”, säger Anders Essen-Möller, VD på Diamyd Medical.