Ny metod för diagnos av vuxendiabetes

Ny metod för diagnos av vuxendiabetes En forskargrupp vid Lunds universitet föreslår i samband med nya resultat publicerade i den vetenskapliga tidskriften Diabetes, att vuxna som får typ 2-diabetes (icke insulinberoende) ska testas för GAD- antikroppar. Det är enligt författarna ett kostnadseffektivt sätt att avgöra vilka personer som kommer att bli insulinberoende. Diamyd Medical som utvecklar ett GAD-baserat vaccin mot insulinberoende diabetes, licensierar exklusiva rättigheter i USA till en metod att med GAD- antikroppstest avgöra vilka diabetespatienter som kommer att bli beroende av insulin. När det gäller vuxendiabetes kan det vara svårt att avgöra vilka personer som kommer att bli beroende av insulin, ett GAD-antikroppstest kan ge svar redan vid diagnosen. Forskargruppen har följt 107 personer i tolv år efter att de fått diagnosen vuxendiabetes. I samband med diagnosen testades deltagarna för så kallade ö-antikroppar, riktade mot olika delar av de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln. De testades för ö-antikropparna GAD, IA-2A och ICA. Det visade sig att nästan alla som hade sådana ö-antikroppar vid diagnosen, oavsett ålder, blev helt insulinberoende inom tolv år, även de personer som hade låga nivåer av ö-antikroppar. Därför, menar författarna, talar de nya resultaten starkt för att mäta ö- antikroppar vid diagnosen hos de flesta personer med vuxendiabetes. De föreslår att vuxendiabetiker först och främst ska testas för GAD- antikroppar. Därefter kan personer som har låga nivåer av GAD- antikroppar testas för andra ö-antikroppar, som till exempel IA-2A- antikroppar. Då kan man, enligt författarna, bättre avgöra vilka personer som kommer att bli insulinberoende snabbare än andra. Studien bekräftar också att insulinberoende diabetes hos vuxna enbart utvecklas hos personer som har ö-antikroppar. Dessutom visar studien att GAD-antikroppar finns kvar även 12 år efter diagnos. Det tyder på att GAD-antikroppsmätningar kan vara användbara upp till tolv år efter diabetesdiagnos hos vuxna. "Under de närmaste åren kommer marknaden för GAD-antikroppstest att växa kraftigt". säger Diamyds VD, Anders Essen-Möller. KÄLLA: Borg, H., Et al. "A 12-Year Prospecitve Study of the Relationship Between Islet Antibodies and Beta-cell Funcion At and After the Diagnosis in Patients With Adult-Onset Diabetes", Diabetes, June 2002;vol. 51:17 För ytterligare information: kontakta Anders Essen-Möller, Diamyd Medical AB, Tfn: 08-661 00 26, 661 12 25, fax: 08-661 63 68 eller e- post: info@diamyd.com, hemsida: www.diamyd.com Inga garantier kan ges för riktigheten vad gäller påståenden om historiska eller framtida resultat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020715BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/15/20020715BIT00140/wkr0002.pdf