MeteoGroup fördubblar sin marknad inom förnybar energi

11 april 2012: MeteoGroup, Europas största företag inom privat vädertjänst, är en av de ledande aktörerna vad gäller att tillhandahålla prognoser för vind och energi till marknaden för förnybar energi. MeteoGroup har fördubblat sin marknadsandel det senaste året inom detta område.

MeteoGroup har erfarenhet inom vindenergibranschen och har i Europa levererat vindprognoser till stora entreprenader i ett antal år nu. Företagets expansion på den förnybara marknaden beror till stor del på kundernas ökade efterfrågan av produktionsprognoser.

Utvecklings- och forskningsteamet på MeteoGroup ligger i framkant vad gäller meteorologisk innovation och har utvecklat en teknik där man integrerar observationer i sin prognos. Detta resulterar i en mer noggrann och bättre energiprognos. MeteoGroup’s investering i just forskning och utveckling har lett till att de är mycket konkurrenskraftiga i prognosupphandlingar och att de på marknaden har ett bra rykte av att leverera exakta vind- och energiprognoser.

Bland de stora Europeiska kontrakten som MeteoGroup tagit det senaste året finns ett med UK’s National Grid, ett av världens största investmentbolag inom energisektorn. MeteoGroup ska leverera deterministiska och probabilistiska vindprognoser för navhöjd till över 30 vindparker, både onshore och offshore i Storbritannien.

Andra anmärkningsvärda framgångar är i offshore marknaden. I samband med utvecklingen i detta område lanserades MeteoGroup Offshore i september 2011, en avdelning som enbart koncentrerar sig på metoceana prognoser. De senaste 12 månaderna har MeteoGroup vunnit stora kontrakt inom offshore branschen. Bl.a. prognoser till RWE och deras installation av vindparker utanför norra Wales och i havet norr om Tyskland, forskning till Q10’s vindparker i Nederländerna och arbete med OpenHydro, som är speciallist på tidvattenteknologi, och deras första tidvattensturbin i Brittany i Frankrike. MeteoGroup Offshore är nu en av de största i världen på att göra metoceana prognoser och de möjliggör för MeteoGroup att fortsätta att utvecklas och förbättra servicen de erbjuder till offshoremarknaden.

MeteoGroup ställer ut på EWEA den 16 till 19 april 2012, monter nummer C3-C61.

MeteoGroup: Ralf Davidsson
ralf.davidsson(at)meteogroup.se
www.meteogroup.com

Taggar:

Om oss

MeteoGroup är Europas ledande privata väderföretag med kunder över hela världen och verksamheter i Europa, i Singapore och i USA. Gruppen sysselsätter ca 100 meteorologer och tillhandahåller tjänster på 9 olika europeiska språk. Vi är ett väderföretag med en komplett vädertjänst som erbjuder skräddarsydda produkter till professionella företag, media och konsumentmarknaden. Företaget grundades år 1986 och har ett enastående rykte för kvalitet och innovation i branschen. Våra erfarna meteorologer tillhandahåller prognoser, support, övervakning och konsulttjänster 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Därutöver utvecklar vårt dedikerade forsknings- och utvecklingsteam ständigt egna system och prognostekniker. MeteoGroup ägs av Press Association, den nationella nyhetsbyrån för Storbritannien och Irland, och har kontor i Belgien, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Singapore, Spanien, Sverige, USA och Storbritannien.