NCC Roads väljer MeteoGroups nya Övervakningstjänst för att öka säkerheten och minska kostnaderna

Trafikverkets entreprenörer har ett stort samhällsansvar under vintern då de sköter vinterväghållningen av landets mest högtrafikerade vägar. Samtidigt som de ska vara kostnadseffektiva får de aldrig tumma på kvalitén.

Under våren har NCC Roads, inledningsvis region öst, valt att teckna sig för MeteoGroups Övervakningstjänst som startar hösten 2013. Övervakningstjänsten har tagits fram efter MeteoGroups lyhördhet mot branschen samt branschledande erfarenhet av vägväderprognoser. Övervakningstjänsten kommer att innehålla MeteoGroups kompletta vägvädertjänst VinterHalka.se, vägväderutbildning samt en aktiv övervakning av väghållarens driftområde. I ramavtalet erbjuds även den senaste generationens prognostjänster såsom högupplösta ruttprognoser som i detalj visar exakt var i vägnätet som de första problemen med väglaget uppstår.

Aktiv övervakning innebär att MeteoGroups landtrafikmeteorologer övervakar observationer och det senaste prognosmaterialet dygnet runt. Med hjälp av meteorologernas erfarenhet och kunskap maximeras möjligheterna att reagera i tid när besvärligt väglag väntas eller när  utfallet avviker från prognosen, och på så sätt kan väghållaren ta ett snabbt och säkert beslut.

”Övervakningstjänsten kommer att innebära att vi kan minska antalet övertidstimmar, eftersom MeteoGroup övervakar vädret åt oss. Självklart hoppas vi även att det här kommer att öka säkerheten på vägarna och att vi kan vara på tå eftersom meteorologerna hela tiden följer vädret och kan varna vid de första tecknen på att vädret avviker från prognosen.”
Peter Knutsson, NCC Roads, AC Region Öst

”Vi är mycket stolta att NCC som en av landets största entreprenörer har valt MeteoGroups Övervakningstjänst som stöd för vinterväghållningen.

Utveckling visar tydligt hur viktigt det meteorologiska beslutstödet är för drift och underhåll av landets transportinfrastruktur, och lanseringen av Övervakningstjänsten blir ett viktigt steg för oss på MeteoGroup att utöver våra marknadsledande vägväderprognoser kunna erbjuda våra kunskaper och vårt stöd fullt ut under dygnets alla timmar. Fördelarna för landets väghållningsentreprenörer tror vi skall visa sig i en ökad kostnadseffektivitet i entreprenaderna till följd av mer optimerade insatser och mindre övertid, samt en värdefull hjälp till ökad uthållighet i långa perioder av ihållande vinterväder.”
Ralf Davidsson, VD, MeteoGroup Scandinavia AB

För mer information kontakta:
Ralf Davidsson, VD MeteoGroup Scandinavia
ralf.davidsson@meteogroup.com
Tel: 08-410 400 51

www.meteogroup.se
www.vinterhalka.se

MeteoGroup
MeteoGroup är Europas ledande privata vädertjänst. MeteoGroup grundades 1986 och har sedan dess fått ett enastående anseende för sin kvalitet och innovation. MeteoGroups forskningsteam utvecklar ständigt de egna systemen och prognosteknikerna. MeteoGroup ägs av Press Association, Storbritanniens och Irlands nationella nyhetstjänst. MeteoGroup finns i 10 europeiska länder, USA, Singapore och Mellanöstern.

MeteoGroup startade 2007 upp sitt Skandinavienkontor i Sverige. Idag levererar MeteoGroup Scandinavia olika produkter och tjänster till flera olika branscher, bl. a. transport- och energibranschen.

Citat

Peter Knutsson, NCC Roads, AC Region Öst.
Vi är mycket stolta att NCC som en av landets största entreprenörer har valt MeteoGroups Övervakningstjänst som stöd för vinterväghållningen. Utveckling visar tydligt hur viktigt det meteorologiska beslutstödet är för drift och underhåll av landets transportinfrastruktur, och lanseringen av Övervakningstjänsten blir ett viktigt steg för oss på MeteoGroup att utöver våra marknadsledande vägväderprognoser kunna erbjuda våra kunskaper och vårt stöd fullt ut under dygnets alla timmar. Fördelarna för landets väghållningsentreprenörer tror vi skall visa sig i en ökad kostnadseffektivitet i entreprenaderna till följd av mer optimerade insatser och mindre övertid, samt en värdefull hjälp till ökad uthållighet i långa perioder av ihållande vinterväder.
Ralf Davidsson, VD, MeteoGroup Scandinavia AB