• Metrum/

Metrum leder EU-projekt: Mätteknik baserad på mönsterigenkänning ska öka möjligheten att ansluta mer förnybar energi i elnäten

Report this content

Svenska Metrum, ett av världens ledande bolag inom mätning av energi och elkvalitet, kommer från den 1 mars att leda ett tvåårigt EU-projekt inom avancerad mätteknik. I projektet ska nya mätmetoder och mjukvaruapplikationer tas fram till elnätsbolagen för att möta den snabbt ökade produktionen av förnybar energi och samtidigt säkerställa elnätens driftsäkerhet och leveranskvalitet.

Den snabbt ökade förnybara elproduktionen från småskaliga produktionskällor är en utmaning som hela Europas elnät står inför.  Sverige planerar genom SVK (Svenska kraftnät) att investera 50 miljarder kronor under en tioårsperiod för att skapa ett stabilare stamnät för framtidens krav där ökad elproduktion från förnybar energi är en stor utmaning. Liknande siffror presenteras över hela Europa.

– Viljan och möjligheten att producera förnybar energi växer hela tiden, men elnäten är idag inte fullt ut anpassade för det. Den vanligaste lösningen är att bygga om och förstärka näten, vilket är kostsamt. Vi vill genom detta projekt visa att med hjälp av ny mätteknik kan en mera kostnadseffektiv anpassning av näten göras. Nätägaren får genom ny mätteknik bättre kunskap om tillståndet i nätet och kan utifrån denna information fatta bättre beslut om vad som behöver göras. Denna nya mätteknik i kombination med en ny och mycket kraftfull mätinstrumentplattform formar vi nu tredje generationens mätsystem inom vårt område, säger Magnus Andersson, vd på Metrum.

EU-projektet syftar till att undersöka hur elproduktion från förnybar energi påverkar elnätets tillförlitlighet och hur man med hjälp av ny och avancerad mätteknik ska kunna öka andelen förnybar energi – ett projekt som kommer fokusera på att använda mönsterigenkänningsteknik för att bedöma tillståndet i elnäten.

– Mönsterigenkänning används redan i många andra tillämpningar såsom vid fingeravtrycksbestämning och i sökmotoralgoritmer. I elnätet fungerar det ungefär på samma sätt. Mätinstrument i kombination med mönsterigenkänning kommer att ge ny och viktig kunskap om elnätet som kommer att bidra till att elnäten kommer kunna ta emot mer förnybar energi med bibehållen hög leveranskvalitet. Behovet av att kunna göra avancerade mätningar i elnätet kommer att öka på grund av ökad produktion från småskaliga förnybara kraftkällor och av förändrade förbrukningsmönster såsom laddning av batterier till den ökande flottan av elbilar, säger Robert Olofsson grundare och CTO på Metrum.

Förutom Metrum är det ytterligare sex bolag involverade i projektet. Från Sverige deltar Mälarenergi, STRI och Glava Energy Centre, tillsammans med norska Embriq och Eltek, samt turkiska Enerjisa. Dessutom kommer projektet att ha tillgång till den spetskunskap inom elkvalitet och mönsterigenkänning som universitetslektor och tekn. dr Peter Axelberg vid Högskolan i Borås har. Tillsammans ska man samla kunskap och erfarenhet och visa att med tredje generationens mätsystem får man en väsentligt bättre kunskap om tillståndet i nätet och kan därmed vara en viktig pusselbit som gör det möjligt att öka andelen förnybar energi i befintliga elnät.

För mer information:
Magnus Andersson, vd Metrum AB, tfn +46 (0) 707 – 77 85 38
Robert Olofsson, grundare och CTO Metrum AB, tfn +46 (0) 707 – 77 85 40
Bilder för fri publicering: Anders Ekhammar, tfn +46 (0) 707 – 46 25 79

Metrum utvecklar och marknadsför globalt unika systemlösningar för mätning av energi, störningar och fel inom begreppet elkvalitet och motsvarande applikationer på ett sätt som möjliggör för Metrums kunder att enkelt analysera i syfte att kunna vidta optimerade åtgärder som sparar energi, reducerar kostnader samt minskar miljöpåverkan.

Taggar: