Behöver du SkatteRåd?

Nu är det enkelt att deklarera! Vi har publicerat anvisningen SkatteRåd på vår webbplats, där skogsbeskattningens allmänna frågor presenteras genom praktiska exempel.

SkatteRåd är kostnadsfri och tillgänglig för alla. Den är till nytta för skogsägare som skall deklarera för första gången eller skogsägare som deklarerar såpass sällan, att det är skäl att återkalla saker till minnet.

”Man måste lämna skogsbrukets skattedeklaration då skogsägaren får virkesförsäljningsinkomster. Många deklarerar först då, även om det skulle löna sig att meddela också enbart utgifter till beskattaren”, säger skogsexpert Marja-Liisa Riipinen från huvudstadsregionens servicekontor.

”Särskilt sådana skogsägare som deklarerar för första gången anser att beskattarens deklarationsanvisningar är lite komplicerade. Om det är fråga om en normal beskattningssituation, så tror jag att skogsägarna kan fylla i deklarationen, dvs. blankett 2C, med hjälp av SkatteRåd”, bedömer Riipinen. ”Men om man till exempel skall deklarera avskrivningar, så lönar det sig att titta också på beskattarens anvisningar – de är tillgängliga direkt från SkatteRåd.”

”Man kan se på SkatteRåd som en handledd video eller bara kontrollera de punkter som man är intresserad av genom att klicka på de aktuella cellerna på deklarationsblanketten”, förevisar marknadsföringsexpert Sini Ruuskanen.

SkatteRåd har blankett 2C som botten. De ställen där man i regel bör fylla i uppgifter för beskattaren har markerats med grön färg. ”Då man klickar på cellen, öppnar sig en anvissning, som genom exempel visar vilken summa som skall antecknas”, fortsätter Ruuskanen.

Skogen på nätet underlättar skötseln av beskattningsärenden

SkatteRåd visar också tydligt vilken nytta Metsäliitto Osuuskuntas medlemmar har av tjänsten Skogen på nätet. I Skogen på nätet är det lätt att sköta skogsbrukets bokföring och deklaration. Största delen av uppgifterna från bokföringens beskattningsuppgifter överförs direkt till deklarationsblanketten. Man kan bekanta sig med tjänsten på adressen www.skogenpanatet.fi.

”Till exempel inkomsterna från virkesaffärer med Metsä Group eller utgifter för skogsvårdsarbeten som har utförts av Metsä Group kan plockas in i bokföringen med ett klick på musen”, konstaterar Riipinen. ”Skogsägaren behöver endast kontrollera att uppgifterna stämmer innan de överförs till deklarationsblanketten.”

En nyhet finns i att man kan sända skogsskattedeklarationen för 2013 direkt till beskattaren i elektronisk form. Funktionen tas i bruk i januari.

Ta i bruk SkatteRåd!