Den femtiotusende fågelholken som Metsä Group har svarvat auktioneras på Skogsdagen 3.9.

Metsä Groups personal har svarvat fågelholkar sedan 1998. I år tillverkas cirka 5 000 holkar och de delas ut bland annat på Huvudstadsregionens Skogsdag, där vi uppnår 50 000 utdelade holkar totalt.

Metsä Groups personal inom virkesanskaffning och skogstjänster började svarva fågelholkar i Jyväskylä 1998. Holkarna svarvas av inhemsk asp som har köpts av Metsä Groups ägarmedlemmar och taken består av plywood som har tillverkats av Metsä Wood.

Metsä Group pressmeddelande 30.8.2016

Holkarna delas ut till kunder under vårens och försommarens holkdagar. I år delas holkarna också ut den 3.9 under Huvudstadsregionens Skogsdag som anornas i Hagalund, Esbo. Under tillställningen delas 500 holkar ut.

”Vi har fört bom över de holkar vi har dekat ut, så därför vet vi redan nu, att holk nummer 50 000 kommer att delas ut under Skogsdagen”, berättar expert för medlemstjänster Markku Salmela

Under Skogsdagen ordnas en välgörenhetsauktion, där auktionskejsaren Aki Palsanmäki fungerar som mäklare. Ett av auktionsobjekten är den femtiotusende fågelholken. Inkomsten av auktionen doneras till HelsingforsMissionens Ungdoms krispunkts verksamhet.

Idén till att dela ut fågelholkar härstammar från Salmelas eget intresse för fåglar. ”Vi ville öka på skogarnas mångfald och hålbyggarnas häckningsmöjligheter. Den egna personalen och skogsägarna deltog med stort intresse.”

Salmela påminner om att det är bra att hänga upp holkar också på hösten, eftersom småfåglar under vintern gärna övernattar i holkar.

Alla holkar har delats ut gratis till besökarna vid olika tillställningar. Det enda villkoret för att få ta emot en holk är att man lovar hänga upp holken på gården eller i skogen. Metsä Groups holksvarv har i huvudsak rört sig i Mellersta Finland, men i år också i Birkaland och Norra Savolax.

Fotografier finns här

Mera information om Skogsdagen.

Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:

Expert för medlemstjänster Markku Salmela, Metsä Group, tfn 050 598 8966
Kommunikationschef Krista Kimmo, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.fi

Metsä Group är en föregångare inom bioekonomi, vars huvudråvara är förnybart trä från de hållbart skötta nordliga skogarna. Vi koncentrerar oss på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa och primärfiberkartong samt mjuk- och matlagningspapper. Metsä Groups omsättning 2015 var 5,0 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 9 600 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 116 000 finländska skogsägare.

Följ Metsä Group: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare