Ge oss en chans att betjäna dig ännu bättre

Finlands skogscentral upprätthåller tjänsten www.minskog.fi, vilken innehåller offentligt skogsdata som beskriver skogarna i Finland, deras skötsel och användning. För närvarande omfattar tjänsten cirka 65 procent av privatskogarna. Om uppgifterna om dina skogstillgångar finns i tjänsten, så har Metsä Group med ditt tillstånd en möjlighet att se dem.

”Vi kan betjäna våra kunder ännu bättre än tidigare på basen av det skogsdata som vi erhåller. Vi kan påminna om brådskande skogsvårdsarbeten eller lämna anbud på gallringar som är aktuella”, säger direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen.

Om en ägarmedlem i Metsäliitto Osuuskunta ger tillstånd till att de egna uppgifterna överförs till Metsä Group, så laddas de gratis till Skogen på nätet, där ägarmedlemmen kan använda dem.

Med hjälp av Skogen på nätet kan du förvalta din skogsegendom: betrakta och uppdatera din skogsbruksplan och föra skogsbrukets bokföring, sammanställa uppgifterna för skogsbrukets skattedeklaration och sända deklarationen direkt från tjänsten till beskattaren. I Skogen på nätet hittar du också dina personliga uppgifter om andelsplaceringar, virkesaffärer och skogsvårdsarbeten – du kommer också till vår nätbutik via tjänsten.

Jumppanen betonar, att skogsägarens uppgifter som har överförts till Metsä Group fortfarande är uppgifter som ägs av skogsägaren. ”Skogsägaren kan ångra sitt medgivande till att vi får läsa uppgifterna eller överföringen till Skogen på nätet”, konstaterar Jumppanen.

Vi lottar ut presentkort som är värda 500 euro

Om du ger ditt medgivande till överföring av uppgifterna, så sänder vi dig automatiskt en Skogen på nätet-fullmakt per post. Då du returnerar den undertecknad, så publicerar vi dina skogsdata för dig på Skogen på nätet. Överföringen av skogsdata och användningen av tjänsten är gratis för dig.

Vi lottar ut fem presentkort värda 500 euro bland dem som senast 28.2.2014 har gett tillstånd att överföra skogsdata. Presentkortet kan användas för att köpa våra skogsvårdstjänster eller produkter från vår nätbutik.

Så här ger du oss tillåtelse till uppgifterna om dina skogstillgångar:
1. Gå till www.minskog.fi och klicka på Anslut dig. Tjänsten är gratis under 7 dagars tid för nya användare. Om du redan använder tjänsten, klicka på Logga in.
2. Då tjänsten öppnar sig, klickar du på Ärenden och sedan på Utlämnande av skogsdata och vidare på Ge samtycke. Metsäliitto Osuuskunta / Metsä Group finns i förteckningen av aktörer.
3. Klicka på samtycke till att vi Läser uppgifterna, så ser vi i fortsättningen uppgifterna om dina skogstillgångar.
4. Klicka på samtycket till att vi Överför uppgifterna, så laddar vi – efter att vi har fått din fullmakt – upp uppgifterna i vår egen tjänst Skogen på nätet, där de i fortsättningen finns tillgängliga för dig utan kostnad.
5. Klicka avslutningsvis på Spara.