Metsä Group levererar inemot 30 miljoner plantor till skogsägarna

Metsä Group pressmeddelande den 13 maj 2016

De skogsträdsplantor som Metsä Group levererar är av inhemska trädslag och de tryggar bevarandet av den finländska skogsnaturen.

Planteringen av skogsträd är i full gång i södra Finland. Metsä Group levererar inemot 30 miljoner skogsträdsplantor till skogsägare i Finland. ”Alla plantor kommer från inhemska plantskolor”, berättar resurschef Esa Poikelispää.

De plantor som Metsä Group levererar är av inhemskt trädslag. Användningen av inhemska trädslag tryggar bevarandet av den finländska skogsnaturen. Alla plantors ursprung är också känt i detalj. Det trädslag som planteras väljs utgående från växtplats. Huvudparten av plantorna är gran, men tall och björk planteras också.

Metsä Group planterar hälften av de plantor som levereras, den andra hälften planterar skogsägarna själva. Plantering är det säkraste och snabbaste sättet att grunda ny skog.

Lagen förutsätter att man grundar en ny skog efter att man avverkar skog. Då man utför markberedning och plantering snabbt efter avverkningen, får den nya trädgenerationen bästa möjliga förhållanden för en snabb tillväxtstart. Detta förbättrar också skogens avkastning för sin ägare.

”Vi vill att det ska vara både lätt och säkert för skogsägaren att etablera en ny trädgeneration. Metsä Groups ägarmedlemmar har tillgång till tjänsten Taimiturva, vilken innebär att vi tar hand om plantbeståndet till det har nått en höjd av 1,3 meter”, säger direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen.

I Finland planteras också i år cirka 150 miljoner skogsträdsplantor och av dem planteras cirka 100 miljoner i privatskogar. I stället för varje träd som avverkas vid en förnyelseavverkning planteras i genomsnitt fyra plantor.

Vårens plantrally går med fart och plantorna för vårplantering är redan slutsålda. ”Man kan lika bra plantera på hösten, då det finns rikligt med fukt i jordmånen, vilket plantorna behöver. Man hinner bra beställa plantor för hösten ännu och de plantor som lämpar sig för höstplanering kommer inte att ta slut”, lovar Poikelispää.

Fotografier finns här.

Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 384 4808
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en föregångare inom bioekonomin och använder förnybart trä från hållbart skötta nordiska skogar. Metsä Group fokuserar på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa och kartong av färsk träfiber samt mjuk- och matlagningspapper.

Metsä Groups omsättning 2015 uppgick till 5,0 miljarder euro och antalet anställda är cirka 9 600. Koncernen är verksam i drygt 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 116 000 finska skogsägare.