• Metsä Group/

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 197 miljoner euro under januari–juni

Metsä Group delårsrapport 1.1–30.6.2014 pressmeddelande 31.7.2014

Resultatet för första halvåret 2014
Omsättningen var 2 519 miljoner euro (1–6/2013: 2 506 miljoner euro).
Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 197 miljoner euro (183). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 230 miljoner euro (184).
Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 157 miljoner euro (131). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 183 miljoner euro (131).
Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 11,3 procent (9,8).
Kassaflödet från rörelsen var 193 miljoner euro (125).

Resultat för det andra kvartalet 2014
Omsättningen var 1 265 miljoner euro (4–6/2013: 1 242 miljoner euro).
Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 92 miljoner euro (94). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 160 miljoner euro (89).
Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 77 miljoner euro (73). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 146 miljoner euro (69).
Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 10,3 procent (9,7).
Kassaflödet från rörelsen var 226 miljoner euro (144).

Händelser under andra kvartalet 2014
Metsä Group meddelade att man förbereder att bygga en bioproduktfabrik i Äänekoski. Det slutgiltiga investeringsbeslutet fattas under första halvåret 2015.
I april sålde Metsä Fibre totalt 170 000 B-aktier i Pohjolan Voima Oy till Kymppivoima Oy för 75 miljoner euro.
Priset i US-dollar på barrmassa steg något på samtliga marknader.
Leveransvolymerna för kartong ökade från föregående kvartal. De genomsnittliga marknadspriserna på kartong förblev oförändrad.
Lönsamheten inom Träproduktindustrin förbättrades tack vare stigande försäljningspriser och genomförda effektiviseringsprogram samt säsongsbetonade variationer i efterfrågan.
Aktiestocken i Metsä Wood Eesti AS, som äger sågverket Reopalu, såldes till ett estniskt bolag i träproduktbranschen.
Metsä Boards styrelse utsåg Metsä Tissue Oyj:s nuvarande verkställande direktör Mika Joukio till bolagets nya VD. Han tillträder senast den 1 december 2014.

”Som förväntat var resultatet för årets andra kvartal något sämre jämfört med föregående kvartal, vilket huvudsakligen berodde på att de årliga driftstoppen för underhåll som inföll under kvartalet var dels mera omfattande än normalt.

I det ekonomiska läget i Europa har fortfarande ingen förbättring skett, varför det är mycket viktigt att behålla konkurrenskraften i den egna verksamheten. I Metsä Group innebär detta att vi kontinuerligt utvecklar vår kompetens, eftersträvar produktivitet och effektivitet och investerar i de produktområden som har goda tillväxtutsikter på lång sikt. Det effektiviseringsprogram som Metsä Wood startade förra året och den plan på en bioproduktfabrik i Äänekoski som offentliggjordes i april är konkreta exempel på våra utvecklingsåtgärder.

Investeringsbesluten inom industrin kräver även riktiga åtgärder av statsmakten. Det är positivt att windfall-skatten slopades, men ytterligare åtgärder behövs. Vid sidan av svaveldirektivet kommer EU:s energi- och klimatpaket 2030, om det blir verklighet, att innebära en markant belastning för både industrin och hushållen. Minskade utsläpp och dämpad klimatförändring gynnar oss alla, men det är lika viktigt att värna om den inhemska industrins konkurrenskraft.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Engångsposter 1,5 1,0 -20,3 -11,3 -
Rörelseresultat exkl. engångsposter 15,7 23,0 91,3 64,4 21,5
- % av omsättningen 1,9 4,9 13,9 6,5 4,3

Utsikter för den närmaste tiden
Metsä Forest köper virke i hela landet och primärt stämplingsposter som ska drivas under barmarkstiden.

Försäljningen inom Träproduktindustrin förväntas periodiskt minska under tredje kvartalet jämfört med föregående kvartal. Framför allt har utsikterna för efterfrågan på sågat granvirke under resten av året minskat på grund av den ökade tillgången. Minskad byggverksamhet på huvudmarknaderna påverkar leveransmängderna för Kerto-produkterna under tredje kvartalet. Marknadsläget för ett flertal träprodukter är relativt bra, och marknadsbalansen för björkplywood är god.

Den globala efterfrågan på massa förväntas fortsätta att öka. Efterfrågan och tillgången på barrmassa förväntas vara i balans även under den närmaste tiden.

Leveransvolymerna för falskartong och vittop nyfiberliner förväntas öka något under årets tredje kvartal jämfört med föregående kvartal. Det finns inga tecken på väsentliga ändringar i priserna.

Leveransvolymerna för obestruket finpapper, bestruket papper och avsalumassa beräknas i stort sett vara på samma nivå under tredje kvartalet som under föregående kvartal. Det finns inga tecken på väsentliga ändringar i papperspriserna.

Den ökade efterfrågan på mjukpappersmarknaden förväntas fortsätta på samtliga marknadsområden, framför allt i östra Centraleuropa.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär under tredje kvartalet 2014 förväntas vara på ungefär samma nivå jämfört med årets andra kvartal.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group tillämpar det offentlighetsförfarande som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups delårsrapport för januari–juni 2014. Delårsrapporten inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta börsmeddelande och på Metsä Groups webbplats www.metsagroup.fi.

Koncernkommunikation

Mer information:
Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

www.metsagroup.fi

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpacknings-kartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 4,9 miljarder euro 2013 och koncernen sysselsätter cirka 11 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 123 000 finska skogsägare.