Samarbetet mellan Metsä Group och elbolagen en avsevärd förbättring av arbetssäkerheten i skogen

Metsä Group pressmeddelande 23.9.2015

Metsä Groups och drivningsföretagarnas databaser innehåller 130 000 kilometer ellinjer. Risken för skador på linjen under drivning minskar avsevärt.

I skogen och längs våra vägar finns det en mängd lågspänningslinjer, som i regel inte är utsatta på grundkartor. De elbolag som har tecknat samarbetsavtal med Metsä Group har levererat information om sina linjer till bolaget, som har överfört uppgifterna till sitt platsdatasystem. Via systemet har också Metsä Groups avtalsföretagare tillgång till informationen. Tack vare samarbetet finns det sammanlagt cirka 130 000 kilometer ellinjer i datasystemen.

”Vi är verksamma i skogen under alla tider av året och dygnet, i alla väder. Informationen om ellinjernas placering förbättrar arbetssäkerheten avsevärt”, berättar produktionschef Pasi Arkko från Metsä Group.

Metsä Groups drivningsobjekt sysselsätter dagligen cirka 1 000 avverkningsmaskiner och traktorer. Skogsmaskinen eller träd som fälls kan träffa linjen om man inte känner till var den finns. Det leder minst till elavbrott, i värsta fall till att föraren får en elstöt.

”Informationen om ellinjernas placering är väsentlig för den praktiska arbetssäkerheten”, intygar direktör Kai Laaja från maskinentreprenörsföretaget Metsä-Multia Oy. ”Det är inte alltid lätt att observera linjerna i fält. Det är till exempel näst intill omöjligt att se en svart elkabel i en mörk granskog i höstregnet”, förklarar Laaja.

”Både arbetssäkerheten och elens distributionssäkerhet förbättras. Hela samhället drar nytta av detta samarbete”, berömmer Elenias driftchef Turo Ihonen.

Metsä Group har tecknat samarbetsavtal med Elenian, Pohjois-Karjalan Sähkö, Järvi-Suomen Energia och Kymmenedalens El. Dessa bolags ellinjer syns nu i Metsä Groups och dess avtalsföretagares kartdatabaser.

Elbolagen får å sin sida tillgång till Metsä Groups skogsmaskiner för röjning av linjerna då de råkar ut för snö- eller stormskador. Samarbetet är unikt i Finland till sin omfattning.

Arkko uppskattar att informationen om ellinjer täcker cirka 40 procent av Metsä Groups verksamhetsområde. ”Vi vill utvidga verksamhetsmodellen också till andra elbolags distributionsområden”, säger han.

Länken till bilder.

Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Pasi Arkko, produktionschef, Metsä Group, tfn 0500 204 742
Turo Ihonen, driftchef, Elenia Oy, tfn 040 7522 919
Kai Laaja, direktör, Metsä-Multia Oy, tfn 0400 342 629
Krista Kimmo, kommunikationschef, Metsä Group, tfn 050 526 4911

www.metsagroup.com

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött trä från norra Europa. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, kartong av färsk skogsfiber, massa, träprodukter samt virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2014 och koncernen sysselsätter cirka 10 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderföretag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 122 000 finska skogsägare.