Skogsägarna har en ypperlig chans att ställa skogarna i växtform

Metsä Group är marknadsledare inom skogsenergileveranser i Finland. Verksamheten är stabil, kundnätet omfattar hela landet. Sålunda kan vi erbjuda våra ägarmedlemmar heltäckande service också för skogsenergins del. Energiförsäljning ger ett trevligt tillskott till skogsbrukets inkomster.

”Vi köper numera topparna från nästan alla grandominerade slutavverkningar. Även om en tredjedel lämnas kvar i skogen för näringens skull, så underlättas förnyelsearbetena då en del av topparna är bortförda”, säger Yrjö Perälä, direktör för virkeshandel och skogstjänster.

”Nu är det lägligt att göra en placering i skogarnas framtid och iståndsätta unga, övertäta kemeradugliga bestånd som hotas av störbildning. Via våra skogsexperter får du förutom drivningen också förröjning av objektet, vilket är en förutsättning för drivning av god kvalitet. Klenvirket drivs i regel kvistat. Klenvirke tas också emot på leverans, varvid mätningen sker genom vägning med våg på lastaren vid mottagning.”

Kombinerad drivning av grövre objekt

”På talldominerade förstagallringar kan vi erbjuda kombinerad drivning, varvid energivirke och massaved drivs samtidigt. Avverkningsutfallet vid kombinerad drivning är cirka 10–15 procent större än vid konventionell drivning av enbart massaved från förstagallringar. På det sättet erhåller skogsägaren en högre inkomst från stämplingsposten”, beskriver Perälä.

Kombinerad drivning utnyttjar grupphantering av stammar, varvid maskinen behandlar flera stammar åt gången. Drivningsmetoden lämpar sig bäst för talldominerade förstagallringsobjekt.

Lagringsplatsen väljs med omsorg

Skogsenergin bör lagras omsorgsfullt för att den skall vara en så torr råvara som möjligt för energiproduktion. ”I samband med virkesaffären kommer vi överens om lagringsplatsen, dit energivirket hämtas från skogen. Lagringsplatsen bör vara på en öppen och blåsig plats. Det måste också finnas utrymme för flisning invid vägen.”

Dessutom bör skogsägaren förbereda sig på att till exempel stubbar kan torka i högar till och med två somrar. Alla dessa saker kommer vi överens om i samband med virkesaffären för att det inte skall uppstå överraskningar.

Perälä uppmanar att ta kontakt med den egna skogsexperten och bjuda ut skogsenergiobjekt. ”Skogsexperten kan bedöma objektens drivningsduglighet och kan om man så önskar erbjuda hela servicekedjan från Metsä Group.”