Utnyttja vårt gödslingsanbud

Man kan förbättra skogens tillväxt och avkastning med gödsling. Avsikten med tillväxtgödsling är att öka tillväxten i skog som är i bra skick. Vitaliseringsgödsling tillämpas för att ersätta näringsämnen som är viktiga för trädens tillväxt, då det råder brist på dem i jordmånen. Inom certifiering räknas gödsling till god skogsvård.

”Gödslingens effekt är bäst i vårdad skog. Det bästa sättet att hålla skogen i produktivt skick är att vårda den i tid. Gödslingen ger ett tillskott”, säger Metsä Groups skogsvårdschef Juho Rantala.

Gödslingsobjekten skall väljas omsorgsfullt. Det varken lönar sig eller behöver gödslas i alla skogar.

Rantala säger, att det lönar sig att gödsla skog som är i gott skick på momark 10–15 år före slutavverkning. Då ger gödslingen cirka 20 kubikmeter mertillväxt på varje hektar.

Vitaliseringsgödsling behövs till exempel då det saknas kalium eller fosfor i torvmark. Vitaliseringsgödsling kan öka tillväxten till och med 4–6 kubikmeter per hektar för årtionden. Borgödsling kan behövas för att korrigera tillväxtstörninger på svedjebränningsområdets bördiga mineraljordar.

Pengarna tredubbelt åter

”Man stöter fortfarande på en sådan tanke, att det är följande generation som drar nytta av alla investeringar som man gör i skogen”, säger Rantala.

De pengar som man placerar i gödsling får man till och med tredubbelt åter om tio år. Man måste visserligen avverka skogen eller sälja sin skogsfastighet för att investeringen skall realiseras i pengar.

Då man utför gödslingen efter den andra gallringen, så ökar uttryckligen andelen rotblock och toppstock med friska kvistar.

Gödseln rinner inte ut i vattendragen

Ganska få skogsägare gödslar sin skog. Den årliga gödslingsarelen är så liten att det skulle finnas utrymme för en betydande ökning.

”Kanske skogsägarna har glömt bort gödslingen”, funderar resurschef Esa Poikelispää från Metsä Group. Någon kan kanske också vara rädd för att gödselmedlen hittar sin väg ut till vattendragen. Det finns inge orsak till oro.

Man lämnar alltid en skyddszon mot vattendrag och den gödslas inte. Viktiga livsmiljöer avgränsas också från gödslingsobjektet.

Poikelispää berättar att Metsä Group sprider gödseln antingen med helikopter eller med skogstraktor som har utrustats med GPS-uppföljning. ”Vi ser exakt var vi har spridit gödseln.”

Beställ före slutet av maj

Metsä Group säljer gödslingstjänster i hela landet och det lönar sig att kontakta den lokala skogsexperten om man är intresserad. ”Vi erbjuder en servicehelhet som innehåller arbete och material”, berättar Poikelispää. ”Vi ger 15 euro per hektar rabatt på nya beställningar som lämnas före 31.5.”

Gödslingsobjektets minimistorlek är fem hektar då spridningen sker från marken och tio hektar då spridningen utförs med helikopter. Figuren måste inte vara enhetlig. Huvudsaken är att objekten är tillräckligt nära varandra.

Här hittar du din egen skogsexpert, vänligen kontakta!