Viktigt att stöda Finlands Skogsstiftelses verksamhet

Skogsexpert Erkki Vigren har kommit överens om den säljfrämjande avgiften till Finlands Skogsstiftelse för alla virkesaffärer som han har gjort i år och de är tillsvidare tiotals till antalet.

Erkki Vigrens arbetsfält finns söder om Tammerfors. ”Mitt verksamhetsområde har varierat till en del under årens lopp, men Lempäälä och Pirkkala har alltid hört till mitt område. Många kunder är mycket bekanta och med dem kommer vi överens om den säljfrämjande avgiften utan dess mera diskussion”, säger Vigren.

Finlands Skogsstiftelse grundades 1995 med syfte att trygga verksamhetsförutsättningarna för skogsbruket och skogsindustrin samt att öka användningen av träbaserade produkter. Stiftelsen informerar om skogsindustrins produkter och innovationer, stöder kommunikation och forskning som främjar ökad användning av trä och förmedlar information om det finländska familjeskogsbruket och om skötseln och användningen av skogarna. Stiftelsen finansierar årligen ett stort antal forsknings- och utvecklingsprojekt inom skogsbranschen.

Vigren säger att till exempel användningen av trä inom byggandet upplever en boom just nu. ”Denna utveckling skall stödas på alla sätt. Vi från Metsä Group kan till exempel berätta för våra kunder om flervåningshusen av trä som har byggts i Vik i Helsingfors med Metsä Woods flervåningshussystem. I huvudkontorets nybygge har man också använt ståtliga limträbalkar och pelare av kertopuu.”

Avgiften får avdras i beskattningen

Finlands Skogsstiftelses verksamhet finansieras genom frivilliga säljfrämjande avgifter. ”Skogsstiftelsen gör på många sätt ett värdefullt arbete för att skogsbruket och skogsindustrin i Finland skall bevara sin livskraft. Skogsägarna kan stöda detta arbete i samband med virkesaffärer.”

Den säljfrämjande avgiften är 0,2 procent av virkesaffärens värde vid rotaffärer och 0,1 procent vid leveransaffärer, dock alltid minst åtta euro. ”Det är inte fråga om stora summor, i genomsnitt kan det motsvara värdet av en stock. Avgiften får dras av i beskattningen och det företag som köper virket betalar in ett lika stort belopp”, påminner Vigren.

”Den säljfrämjande avgiften är ett enkelt sätt att stöda skogsbranschen och för oss tjänstemän är det ett bra sätt att värna om den egna branschens framtid att framhålla möjligheten. Då alla arbetar för användning av trä, så har det säkert betydelse.”

Bekanta dig med Finlands Skogsstiftelses verksamhet

På Metsä Woods webbplats kan du bekanta dig med hur virke som köps av Metsä Group används till exempel inom byggande. På webbplatsen presenteras det ena byggobjektet ståtligare än det andra. Där finns också de objekt som Erkki Vigren nämner.