Virkeshandel på lunchpausen

Metsä Group öppnade elektronisk skötsel av ärenden för sina ägarkunder i början av sommaren. Arja Suikkala var en av de första, då hon i juni i Skogen på nätet godkände det virkesaffärsanbud som skogsexpert Piia Pohjola hade lämnat.

”Jag var genast beredd att göra affären på nätet då Piia föreslog det. Varför skulle jag ha valt att sända virkeshandelspaper fram och åter per post, då jag hade en möjlighet att sköta allt med en gång”, säger Arja Suikkala. ”I samma veva beställde jag också markberedning och plantering.”

Man kan nu göra virkesaffärer och köpa skogsvårdstjänster av Metsä Group oberoende av plats och tid, om ägarmedlemmen har tillgång till webbtjänsten Skogen på nätet. Medlemsuppgifterna ska vara uppdaterade för att man skall få tillgång till tjänsten. Man får mest nytta av Metsäverkko om uppgifterna om skogstillgångar eller skogsbruksplanen har överförts till tjänsten.

Suikkala, som bor i Tusby, arbetar som hälsovårdslärare vid yrkeshögskolan Diakonia i Helsingfors. Hennes skog finns i Miehikkälä i Sydöstra Finland.

”Jag ärvde skogen efter min bror för tre år sedan. Jag blev kund hos Metsä Group då jag redde ut min brors medlemskapsärenden vid servicekontoret i Esbo. Efter det har Piia tagit väl hand om min skog”, berättar Suikkala som har tecknat avtal om skötsel av skogsegendomen med Metsä Group.

Den skogs som Suikkala ärvde var gammal och ganska ovårdad. ”Till all lycka hade min bror låtit göra en skogsbruksplan 2011 och jag lät genast föra över den till Metsäverkko. Det är bra att man numera kommer in i tjänsten med hjälp av sina bankkoder. Man har alldeles tillräckligt av olika lösenord att komma ihåg också annars.”

Makalös hjälp för distansskogsägare

”Metsäverkko är en ypperlig tjänst, då man kan skriva in alla åtgärder som utförs i skogen. Jag ser också inkomsterna från virkesaffärerna och kostnaderna för skogsvårdsarbetena. Alla dessa uppgifter och mina medlemsuppgifter hålls i tryggt förvar i Metsäverkko – allt på ett ställe. Skatteverktyget är också mycket nyttigt. Med hjälp av funktionen går det behändigt att ställa upp deklarationen och sända den till beskattaren.”

Enligt Suikkala är Metsäverkko en särskilt bra tjänst för distansskogsägare. ”Det går behändigt att sköta skogsärenden per telefon, då jag och Piia till exempel har samma figurer framför oss på våra dataskärmar.”

”Inom elektroniska tjänster är användbarheten a och o. Tjänsten ska vara sådan att det inte går åt alltför mycket tid till att söka olika saker. Jag tycker att Metsäverkko är både tydlig och lätt att använda efter de senaste ändringarna.”