Ett stort kvarter med flervåningshus i trä byggs i Helsingfors

Metsäliitto Trädproduktindustri, pressmeddelande 13.12.2010

Kvarteret med flervåningshus i trä som ska byggas i Vik i Helsingfors baserar sig på Finnforest Flervåningshussystem från Metsäliittos Träproduktindustri. Projektet ingår i Helsingfors stads program för flervåningshus, "Kehittyvä kerrostalo". Etera är byggherre och Peab huvudentreprenör. Totalt byggs 113 bostäder.

Kvarteret med flervåningshus i trä i Ladugården i Vik är ett av de största projekten för flervåningsbyggande i trä i Finland hittills. Parterna i projektet har som mål att införa ett industriproducerat modulärt flervåningssystem som är baserat på moderna träkompositer på den inhemska marknaden för bostadsbyggande. I systemet förenas snabba byggnadslösningar med ekoeffektivitet och kommersiell konkurrensförmåga.

"Vi har redan över fem års erfarenhet av detta system även i Finland, så det är inte fråga om något pilot- eller provbygge", säger Mika Kallio som ärdirektör för affärskonceptet Byggnadsprodukter inom Metsäliitto Träproduktindustri. "Vi siktar genast från början på en långsiktig och lönsam industriell verksamhet där Finnforest Flervåningshussystemet kan tillämpas som sådant förutom på bostadsproduktionen även på flexibelt kontors- och affärshusbyggande."

"För Etera är projektet i Vik ett bostadsinvesteringsobjekt som vi hoppas ska ge en stabil och konkurrenskraftig avkastning. Flervåningshus i trä har framtiden för sig. Vi vill vara föregångaren som främjar byggandet av dem i Finland. Metsäliitto har utvecklat ett system som gör byggandet av flervåningshus i trä till en affärsverksamhet", säger Hannu Tarkkonen,verkställande direktör för Pensionsförsäkringsbolaget Etera.

"Peab har byggt trähus i Sverige redan länge, och erfarenheterna är utomordentligt goda. Dessa erfarenheter tar vi nu tillvara i byggandet i Ladugården i Vik. Vi ser en stor potential i trähusbyggandet i både affärsekonomiskt och ekologiskt hänseende. I denna utveckling vill vi vara med", säger verkställande direktören för Peab Oy, Petri Suuperko.

Finnforest Flervåningshussystemet består av en Kerto-stomme samt prefabricerade element för tak, ytterväggar och mellanbjälklag. Systemet lämpar sig för kostnadseffektivt flervåningsbyggande, eftersom det minskar arbetet på byggplatsen och minimerar materialsvinnet. Finnforest Flervåningshussystemet kan konkurrera prismässigt med betongbyggande och ändringar, och reparationer under byggnadens livscykel är lättare att genomföra i ett hus med trästomme än med betongstomme.

Trähusprojektet i Vik svarar mot Helsingfors stads mål att främja ekologiskt byggande och utveckla flervåningshusen. "Vi får god respons i boendeenkäter av dem som bor i trähusen i Vik", säger Heikki Rinne från Helsingfors stad som leder Vik-projektet.

Ett flervåningshus i trä är ekoeffektivare och lämnar ett mindre koldioxidavtryck än flervåningshus av konkurrerande byggnadsmaterial, eftersom det går åt mindre energi vid tillverkningen och transporten av byggnadsdelarna i trä och vid själva uppförandet. Det uppstår även mindre koldioxidutsläpp. Dessutom har trädet under sin tillväxt bundit koldioxid från luften, som finns lagrad i träkonstruktionen under hela dess livscykel.

Flervåningsträhusen i Ladugården i Vik ligger i kvarteret som avgränsas av Von Daehns gata, Nils Westermarcks gränd och Agronomstråket. Objektet består av sex hus med en våningsyta på drygt 1 000 kvadratmeter vardera. Husen har tre och fyra våningar, en trappuppgång och hiss. Sammanlagt byggs 113 bostäder med en genomsnittlig yta på 52 kvadratmeter. Bostäderna är fritt finansierade hyresbostäder. Byggandet inleds i början av 2011 och de första husen planeras stå klara inom ett år.

Kvarter med flervåningshus i trä i Ladugården i Vik
– Ingår i Helsingfors stads program för flervåningshus, som syftar till att utveckla olika slags hustyper, flexibla och rimligt prissatta bostäder och trivsamma gårdsområden med fokus på invånarna.
– Byggherre: Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Etera.
– Huvudentreprenör: Peab Oy.
– Finnforest Flervåningshussystem: ett flervåningshussystem baserat på pelar-balkstomme samt tak- och mellanbjälklagselement. Huvudmaterial Finnforest Kerto: en balk- och träskiveprodukt som tillverkas av barrträfaner genom limning och som används för bärande konstruktioner som kräver extrem styrka.
– Planområdets storlek: cirka 11 000 m2.
– Kvadratmeter per våning: 6 970 m2.
– Bostadstyper och antal bostäder i flervåningshusen: 113 fritt finansierade hyresbostäder.
– Byggandet på området inleds i början av 2011.
– Området planeras stå klart inom ett år från byggstarten.

Mer information:

Direktör Mika Kallio, Metsäliittos Träproduktindustri, affärskonceptet Byggnadsprodukter, tfn 040 567 4254

Planerings- och utvecklingschef Jaakko Länsiluoto, Metsäliito Träproduktindustri, affärskonceptet Byggnadsprodukter, tfn 040 740 7817

Marknadskommunikationschef Johanna Kankkunen, Metsäliitto Träproduktindustri,

tfn 050 350 4005

E-post: fornamn.efternamn@finnforest.com

Finnforest Flervåningshussystem:

Ekoeffektiva träprodukter för ansvarsfullt byggande:

Helsingfors stad: Helsingfors stad, Ladugården i Vik (på finska)

Helsingfors stad: Kehittyvä kerrostalo (projekt för flervåningshus, på finska):

Bilder i Metsäliittos databank:

Metsäliittos Träproduktindustri (internationellt Finnforest) är en ledande leverantör av ekoeffektiva träbaserade lösningar. Produkterna som är avsedda för byggande och inredning är energieffektiva under hela sin livscykel och främjar kvaliteten på den byggda miljön och boendet. Produkter och leveranskedjor utvecklas kontinuerligt i nära samarbete med byggnadsindustrin, övriga industrikunder och handeln.