Metsä Wood lanserar en banbrytande plattform för Open Source Wood

Initiativet Open Source Wood lanserades i juni 2017 av Metsä Wood för att främja utvecklingen inom urbant träbyggande. Nya opensourcewood.com erbjuder en plattform för kunskapsdelning och samarbete. Tjänsten är gratis och alla organisationer och individer är välkomna.

Initiativet Open Source Wood har som mål att skynda på utvecklingen av modulärt träbyggande genom att göra innovativa idéer gratis tillgängliga för alla. Endast en bråkdel av dagens urbana byggande sker med trä, delvis eftersom det har varit svårt att hitta kunskap om hur man använder trä i konstruktioner.  Open Source Wood samlar in innovationer inom modulärt träbyggande från hela världen och gör dem tillgängliga för alla, utan kostnad.

”I juni 2017 bad vi yrkesverksamma inom träbyggande att dela med sig av sina innovationer och vi är mycket nöjda med resultatet”, säger Esa Kaikkonen, Executive Vice President på Metsä Wood. ”Det är viktigt att få fram fler konstruktionsalternativ för arkitekter och ingenjörer och att skapa en enkel konstruktionsprocess. Öppet samarbete kan skynda på den här utvecklingen i branschen”.

Opensourcewood.com har flera funktioner. Användarna kan:

• HITTA element, moduler och komponenter som granskats av Metsä Woods experter
  • DELA innovation och få återkoppling från experter
  • FÅ KONTAKT med andra yrkesverksamma
  • FÅ STÖD från experter på träbyggande
  • BIDRA som skribenter, fotografer och hackaton-arrangörer.

”Initiativet Open Source Wood välkomnar alla material, producenter och användare. Målet är inte att trä ska användas överallt, utan att trä- och hybridkonstruktioner ska ses som ett seriöst alternativ globalt”, fortsätter Kaikkonen. ”Trettio procent av de globala koldioxidutsläppen kommer från byggandet, och träbyggande kan vara lösningen.”

Priser från Metsä Wood

Metsä Wood delar ut priser för innovativa element- och modulkonstruktioner av Kerto® LVL (laminated veneer lumber). Priserna är vanligtvis på 5 000 eller 10 000 euro. Vinnarna hittills är:

• Maskerade, prefabricerade träelement framtagna av Maarten van der Breggen,
  • Cliphut, modulära byggsystem framtagna av Thomaz Vieira, Tomas Mena och Maria Wilkens,
  • Kokoon, prefabricerade och flyttbara bostadsmoduler framtagna av Aalto-universitetets Wood Program Studio

Metsä Wood fortsätter att belöna de bästa LVL-baserade designlösningarna som skickas in.

Läs mer om Open Source Wood och hur du kan delta på www.opensourcewood.com

Gå med i initiativet.

Kontakt: opensourcewood@metsagroup.com

1. Hållbara byggnader och klimatinitiativ (Sustainable Buildings and Climate Initiative, SBCI, 2009) inom Förenta nationernas miljöprogram (7 UNEP).  ”Buildings and climate change. Summary for decision makers.” UNEP SBCI: 3. Nairobi: Förenta nationernas miljöprogram.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/pbRtm7Mvm2S5

För mer information kontakta:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, +358 40 820 9850,
viivi.kylama@metsagroup.com

Mats Blomberg, Sales Director, Metsä Wood, +46 709 407578,
mats.blomberg@metsagroup.com

www.metsawood.se

Metsä Wood erbjuder miljövänliga träprodukter av hög kvalitet för byggbranschen, industrin och distributionspartnerna. Produkterna tillverkas av högklassig och förnybar nordisk träråvara. Vår omsättning 2017 var 0,5 miljarder euro och vi sysselsätter cirka 1 400 personer. Metsä Wood hör till Metsä Group.