Open Source Wood-vinnare: ClipHut – system för byggnadskonstruktion

ClipHut är ett parametergenererat system för byggnadskonstruktion som kan anpassas efter regionala byggregler. Systemet har tagits fram av ett tvärvetenskapligt team på Ostwestfalen-Lippe University of Applied Sciences i Tyskland. ClipHut-teamets vision var att utveckla nya konstruktionslösningar som gör det enklare och billigare att bygga.

Systemet bygger på en innovativ klämmekanism för säker hopkoppling av komponenterna. Användaren matar in sina byggnadsspecifikationer i ett rutnät med punkter i programmeringsprogramvaran ClipHut. Systemet beräknar sedan konstruktionen och genererar konstruktionsritningar för de olika delarna till användaren.

”Du får inte de färdiga delarna levererade utan kan istället gå med ritningarna till en snickare eller ett företag som kan tillverka dem med speciella maskiner, som en CNC eller 3D-skrivare”, förklarar Maria Wilkens, projektledare för ClipHut.

Modulens skala, integrerade numreringssystem och enkla förankringar gör att monteringen blir enkel även för lekmän med begränsade byggkunskaper.

Ett kostnadseffektivt och flexibelt byggsystem som använder Kerto LVL

En byggnad som designats med ClipHut-systemet kan byggas med alla träbaserade material. Teamet ser Kerto® LVL (laminated veneer lumber) som ett särskilt lämpligt byggmaterial för ClipHut-hus.

”Eftersom Kerto LVL är ett högkvalitativt och starkt material med hög precision kan skarvarna bära större laster, vilket möjliggör större spännvidd mellan pelarna och i vissa fall minskar materialbehovet”, förklarar Thomas Viera som ingår i designteamet.  ”Andra fördelar är möjligheten att bygga ännu högre eller bygga på fler våningar samt den längre livslängden.” Kerto LVL gör byggnadsprocessen snabbare, lättare och grönare.

Open Source Wood-priset

ClipHut vann Metsä Woods Open Source Wood-pris. Det är en samarbetsplattform för arkitekter, ingenjörer och konstruktörer där de kan dela innovativa idéer för modulärt träbyggande. Användare kan överföra projekt och koncept till plattformen för att få feedback och samarbetsmöjligheter. Metsä Woods experter utvärderar bidragen och priser ges till de mest innovativa idéerna, som ClipHut.

”ClipHut är den första idén som jag har sett där en handfull delar kan användas till att bygga nästan vilken byggnad som helst. Användningen av kopplingselement mellan prefabricerade komponenter kan ge snabb montering på plats”, beskriver Jussi Björman, chef för teknisk kundtjänst på Metsä Wood.

ClipHut-teamet: Thomaz Vieira (systemutvecklare, projektchef), Tomás Mena (projektutvecklare, chef för datahantering), Maria Wilkens (projektledare, mediechef)

Läs fullständig information om Cliphuts system för träbyggande.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/7mdm_KcT9jXd

För mer information kontakta:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.se

Metsä Wood erbjuder miljövänliga träprodukter av hög kvalitet för byggbranschen, industrin och distributionspartnerna. Produkterna tillverkas av högklassig och förnybar nordisk träråvara. Vår omsättning 2017 var 0,5 miljarder euro och vi sysselsätter cirka 1 400 personer. Metsä Wood hör till Metsä Group.