Metsä Group planerar att investera cirka 30 miljoner euro i en ombyggnad av sågverket i Vilppula

Metsä Group pressmeddelande 14.5.2012

Metsä Group startar en utredning om en ombyggnad av Metsä Woods sågverk i Vilppula. Enligt planerna för investeringen ska en ny såglinje och en behandlingsanläggning för råvara byggas och andra delar i sågverket byggas om.

Vid den nya såglinjen kunde man använda mångsidiga sågmodeller och även utnyttja klentimmer på ett effektivt sätt. Produktionen kunde effektiviseras avsevärt om två såglinjer ersattes av en ny. Den eventuella investeringen i Vilppula beräknas uppgå till cirka 30 miljoner euro och tanken är att den ska realiseras 2013. Investeringen kommer inte att ha någon nämnvärd inverkan på sågverkets kapacitet.

”Projektet ger oss möjligheter att erbjuda våra kunder mervärdesprodukter med ännu högre förädlingsgrad som utvecklats enligt kraven för kundernas produktsortiment och produktionsprocesser. Vi vill hjälpa våra kunder att höja konkurrenskraften och samtidigt skapa så högt förädlingsvärde av våra ägares träråvara som möjligt”, säger Timo Karinen som är branschdirektör för Metsä Wood.

Att höja förädlingsvärdet, kontinuerligt förbättra kostnadseffektiviteten och satsa på utveckling av produkter och tjänster är en viktig del i genomförandet av Metsä Woods affärsstrategi. ”Investeringarna skapar bättre möjligheter att även i framtiden vidareförädla den egna sågvaran och ge service till krävande virkesanvändare inom industrin”, framhåller Karinen.

Eftersom projektet om det genomförs minskar behovet av personal vid sågverket i Vilppula, inleder Metsä Wood förhandlingar med olika personalgrupper enligt samarbetslagen. Det förslag om förhandlingar som gavs i dag berör 140 anställda vid sågverket i Vilppula. Förhandlingarna inleds den 21 maj. Behovet av personalminskning är enligt den preliminära bedömningen högst 40 personer. Beslutet om investeringen fattas tidigast när samarbetsförhandlingarna har slutförts.

Sågverket ligger i staden Mänttä-Vilppula och dess kapacitet är cirka 450 000 m3 per år
med produktion på fem vardagar i veckan.

Koncernkommunikation

Mer information:
Timo Karinen, branschdirektör, Metsä Wood, tfn 010 465 4173
Olga van Iterson, marknadsförings- och kommunikationschef, Metsä Wood, tfn 050 325 2376

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, som har produkter med stark närvaro i människornas vardag och som främjar välbefinnandet på ett hållbart sätt. Huvudråvarorna i Metsä Groups spetsprodukter är förnybart nordiskt virke och träfiber. Våra viktigaste affärsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong och papper, massa, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Group hade år 2011 en omsättning på 5,3 miljarder euro och sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen har verksamhet i cirka 30 länder.

www.metsawood.fi

Metsä Wood erbjuder konkurrenskraftiga och ekoeffektiva träbaserade lösningar för industriellt byggande, industrikunder samt hem- och boendebehov. Produkterna tillverkas av högklassig och förnybar nordisk träråvara. Metsä Wood hade år 2011 en omsättning på 940 miljoner euro och sysselsätter cirka 2 900 personer. Metsä Wood ingår i Metsä Group.