Metsä Group stöder det nya barnsjukhuset med en miljon euro

Metsä Group pressmeddelande 24.1.2014

Metsä Group donerar en miljon euro till byggandet av det nya barnsjukhuset. Bolaget blir samtidigt en av det nya sjukhusets grundande donatorer. I dag den 24 januari överlämnade Metsä Groups koncernchef Kari Jordan donationen till Anne Berner, ordförande för Stödföreningen Nya barnsjukhuset 2017 r.f.

”Metsä Groups moderbolag Metsäliitto Osuuskunta firar sitt 80-årsjubileum i år. Det nya barnsjukhuset är alla finländares gemensamma sak, och Metsä Group vill bidra till att förverkliga projektet och samtidigt fira moderbolagets långa historia”, säger Metsä Groups koncernchef Kari Jordan.

”Vi vill göra en insats för att säkerställa att allvarligt sjuka barn och unga får bästa möjliga vård även i framtiden.”

”Jag vill rikta ett varmt tack till Metsä Group för detta betydande stöd till förmån för byggandet av barnsjukhuset. Det är glädjande att ett finländskt bolag med global verksamhet ansluter sig till de grundande donatorerna i vårt projekt. Den gamla barnkliniken som inledde sin verksamhet 1946 byggdes till stor del med den inhemska industrins hjälp. Metsä Groups stöd är en bekräftelse på att industrin i Finland axlar sitt ansvar i samhället än i dag”, säger Anne Berner, ordförande för Stödföreningen Nya barnsjukhuset 2017 r.f.

Målet med projektet Nya Barnsjukhuset 2017 är att samla in 30 miljoner euro av företag och privatpersoner. Med hjälp av donationerna ska en ny elitenhet med fokus på specialsjukvård för barn stå färdig i Helsingfors år 2017. Efter donationen från Metsä Group uppgår de donerade medlen till totalt 20,7 miljoner euro.

Koncernkommunikation

Ytterligare information:
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2012 och koncernen sysselsätter cirka 11 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 125 000 finska skogsägare.