METTLER TOLEDO lanserar TDL-gasanalysator i en version för tvärgående rörmontering

För de flesta TDL-gasanalysatorer (tunable diode laser) är inpassningsjusteringar – med signalförluster som följd – ett vanligt problem. Med analystorn Cross-Pipe GPro™ 500 är inpassning inget problem längre.

METTLER TOLEDO Gas Analytics lanserar GPro 500 TDL – för tvärgående montering i rör.

Placering direkt i processen, lågt underhållsbehov och inget behov av provtagning eller konditionering (i många applikationer), gör att TDL-gasanalysatorer i snabb takt börjar ersätta annan gasmätningsteknik, exempelvis paramagnetiska analysatorer och NDIR.

De flesta TDL-analysatorer består av två delar: en laserkälla och en separat mottagare med en fotodiod som analyserar laserljuset när det har passerat genom gasprovet. Ett vanligt problem är att de två delarna måste justeras in mot varandra med extremt hög noggrannhet. Men samtidigt är TDL-system med laser- och sensorkomponenter placerade längs gaskanalen ett uppskattat sätt att mäta i situationer då det uppstår koncentrationsvariationer på grund av kanalens bredd.

METTLER TOLEDOs GPro 500-serie av TDL-analysatorer löser inpassningsproblemet genom att kombinera båda delarna till en enda enhet. På sensorn sitter en sond med en hörnreflektor som skickar tillbaka laserstrålen till sensorn, vilket helt eliminerar risken för felaktig inpassning.

Sondkonceptet är extremt tillförlitligt i kanaler med en diameter på högst en meter. För bredare kanaler, där gaskoncentrationen inte är konstant, introducerar METTLER TOLEDO den nya enheten Cross-Pipe GPro 500, vilket utökar användningsområdet för den framgångsrika GPro 500-serien.

En nyligen utvecklad tvådimensionell hörnreflektorenhet placeras i röret, mittemot analysatorhuvudet. Ingen exakt inpassning krävs. Förutsatt att det finns en rät linje mellan de två delarna kommer laserstrålen att träffa reflektorenheten och studsa tillbaka till fotodioden i analysatorn.

”Den nya versionen för montering tvärs igenom röret innebär enorma fördelar för kemikalie- och petrokemiföretag”, säger Jean-Nic Adami, chef för METTLER TOLEDO Gas Analytics. ”Att bibehålla injusteringen i kanaler med varierande processtemperatur är ett stort problem med konventionella TDL-analysatorer, som dessutom måste verifieras på labb i de flesta fall. Cross-Pipe GPro 500 använder samma verifieringskoncept som de andra analysatorerna i serien, och ger därmed en enkel, elegant lösning på ett antal valideringsproblem.”

För mer information om GPro 500, besök: www.mt.com/Pro-gas.

För frågor, vänligen kontakta:

Michael Breer
michael.breer@mt.com

METTLER Toledos division processanalys, utvecklar och tillverkar instrument och sensorer som används för mätning och styrning av processer, för mätningar av pH, löst syre och syre i gasform, löst ozon, grumlighet/turbiditet, redox/ORP, resistivitet/konduktivitet, totalt organiskt kol, TOC. METTLER TOLEDO processanalys består av två affärsenheter, Ingold och Thornton, vars produkter ofta används inom branscher såsom:

• Läkemedel och bioteknik
• Kemiska processindustrier och raffinaderier
• Bryggerier samt vid produktion av livsmedel och drycker
• Kraftproduktion och ånggenerering
• Mikroelektronisk tillverkning

För ytterligare information, se http://www.mt.com/pro

Taggar: