Profile Advantage metalldetektor eliminerar i princip felaktiga utsorteringar

Mettler-Toledo Safelines nya metalldetektor producerar upp till 95 % färre felaktiga utsorteringar genom att kombinera en mycket känslig detektor med inbyggd statusövervakning. Profile Advantage-systemet är perfekt för att åtgärda ”produkteffekten” i bakverk, chark-, fågel- och fiskprodukter, färdigmat och mejeriprodukter.

Att hitta de allra minsta metallföroreningarna har under många år varit en utmaning för många tillverkare av bakverk, chark-, fågel- och fiskprodukter, färdigmat och mejeriprodukter. Orsaken är ett fenomen som kallas för ”produkteffekten”. Produkteffekten (i vilken en produkts egenskaper förhindrar en metalldetektors förmåga att undersöka produkter med hög fukt- eller salthalt, med varierande temperatur eller som packats i metallfilm) har minskat detekteringskänsligheten långt under de nivåer som uppnås vid inspektion av icke-ledande livsmedelsprodukter.

Med hjälp av en avancerad inspektionsalgoritm eliminerar Mettler-Toledos Profile Advantage-metalldetektor produkteffekten nästan helt från processen. Resultatet är upp till femtioprocentiga förbättringar av de sfäriska känslighetsnivåerna jämfört med traditionella metalldetektorer, vilket gör det möjligt att detektera betydligt mindre metallföroreningar i produkter som är våta, varma, kylda, avsvalnande eller förpackade i metallfilm.

En central egenskap hos MSF-tekniken (Multi Simultaneous Frequency) i Profile Advantage är ”3S-algoritmen” och funktionen för undertryckande av produktsignal. I motsats till vanliga metalldetektorer, som bara registrerar och sparar den aktiva produktsignalen, modifierar Profile Advantage signalen vid installationen så att livsmedelsprodukten framstår som en torrvara utan produkteffekt. Detektorn är därmed ett extremt värdefullt verktyg för inspektion av chark-, mejeri- och bageriprodukter med hög fukthalt – en faktor som utlöser många felaktiga utsorteringar hos vanliga metalldetektorer. Hittills har lösningen på det här problemet varit att ställa in metalldetektorns känslighet på en lägre nivå för att undvika felaktiga utsorteringar, vilket samtidigt begränsar dess förmåga att upptäcka alla föroreningar. Genom att undertrycka falska signaler inspekterar Profile Advantage produkterna med full känslighet, vilket garanterar mer effektiv inspektion och maximerar produktsäkerheten. Tillverkare av chark- och fågelprodukter brukar uppleva en minskning på upp till 95 % av felaktiga utsorteringar förknippade med produkteffekten när de försöker detektera de minsta metallföroreningarna.

Med de senaste ändringarna i detaljisternas riktlinjer och när GFSI (Global Food Safety Initiative) börjar tillämpa allt striktare standarder inom hela livsmedelsindustrin söker tillverkarna efter olika sätt att avlägsna metallföroreningar så effektivt och kostnadseffektivt som möjligt. Genom att möjliggöra färre felaktiga utsorteringar av produkt och färre problem med utredning av driftsavbrott skapar Profile Advantage förutsättningar för betydande kostnadsbesparingar. För livsmedelsproducenter med behov av OEE-övervakning (Overall Equipment Effectiveness, utrustningens övergripande effektivitet), ger detektorn en attraktiv total ägandekostnad för metallinspektion jämfört med andra tekniska lösningar.

”Att hitta en lösning på fenomenet ”produkteffekt” är sedan en tid tillbaka en central fråga i vår bransch”, förklarar Mike Bradley, försäljningschef på Mettler-Toledo Safeline Metal Detection. ”Vårt Profile Advantage-system är ett stort tekniskt genombrott i fråga om funktioner för metalldetektering, eftersom det hjälper tillverkarna att stärka varumärkesskyddet, sänka kostnaderna och öka produktiviteten. Systemet gör det därmed enklare för livsmedelsföretagen att enbart framställa produkter fria från föroreningar vid sina produktionsanläggningar. Med en kombination av tillförlitlig prestanda och en lågt beräknad total ägandekostnad kan metalldetektering bli den föredragna tekniska lösningen.”

Central för Profile Advantages MSF-teknik är den så kallade ”3S-algoritmen” och funktionen för undertryckande av produktsignal. I motsats till vanliga metalldetektorer, som bara registrerar och sparar den aktiva produktsignalen, modifierar Profile Advantage signalen vid installationen så att livsmedelsprodukten framstår som en torrvara utan produkteffekt. Så fort produktionen startar tillämpas detekteringsalgoritmen på varje produkt som passerar genom detektorn. Eftersom produktsignalen uppfattas som att den kan negligeras och detekteringsramen för föroreningar optimeras kan betydligt högre nivåer av detekteringskänslighet uppnås

Funktionen för undertryckande av produktsignal kan hantera krävande tillämpningar med produkter som innehåller våta eller fuktiga ingredienser, som har hög salthalt eller som svalnar eller tinar snabbt, men även produkter förpackade i metallfilm. Den här förpackningstypen har tidigare gjort det svårare för detektorerna att konkurrera med prestandanivåerna hos andra typer av tekniska lösningar. Med MSF-tekniken kan Profile Advantage uppfylla eller överträffa standarderna för fabriksinspektion för alla metalltyper och ge avsevärt högre prestanda vid detektion av aluminiumföroreningar.

Metalldetektorn kombinerar en mycket känslig detektor med inbyggd statusövervakning. Genom att kontinuerligt analysera detektorns prestanda kan statusövervakningen varna i förväg för potentiella problem och därmed minska antalet prestandaövervakningstester per dag, med maximal produktivitet och avbrottsfri tid som resultat. Dessutom ingår inbyggd OEE-rapportering.

För tillverkare av produkter med strikta hygienkrav har Profile Advantage en robust, hygienisk design i enlighet med EHEDG-standarderna (European Hygienic Engineering and Design Group). Höljet i rostfritt stål och ett antal valbara tätningsstandarder (IP65/IP69K) garanterar att systemet motstår även de tuffaste avspolningsrutinerna, och rundade kanter och hörn eliminerar risken för smutsansamlingar så att risken för biologisk förorening av livsmedlen minimeras. Metalldetektorn kan dessutom fås med skräddarsydda transportband som tillval, vilket gör att tillverkarna kan anpassa systemet efter sina unika produktionsbehov.

Peter Widgren
peter.widgren@mt.com

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.

Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion