Rainin SmartStand – världens första intelligenta pipettstativ

– Genom att avläsa RFID-chipet som finns i varje Rainin-pipett av typen XLS och XLS+, kan nya Rainin SmartStandä från METTLER TOLEDO förändra laboratoriernas pipetthantering i grunden. När en pipett placeras i någon av SmartStand-stativets fyra hållare visas aktuell status genast på färgskärmen. Grönt betyder redo att användas, gult indikerar att det snart krävs service och rött betyder att  service- eller kalibreringsdatum redan har passerat. Ta bort pipetten från stativet, så visas en vy med detaljerad pipettinformation.

”Genom att använda data som redan lagras i pipettens RFID-chip, har vi förenklat labbchefernas möjlighet att spåra servicedata och säkerställa överensstämmelse i det dagliga arbetet”, säger Sicco Drion, produktchef för SmartStand. ”Med SmartStand visas servicedata och kalibreringsstatus tydligt varje gång användaren plockar upp en pipett. Man behöver aldrig mer riskera att av misstag råka använda en pipett som är utanför specifikationerna, eller vars kalibrering förfallit”

Enkel och tydlig tillgång till information om pipettens aktuella status, kompletteras av programvaran EasyDirect Pipette Asset Managementä som förenklar och effektiviserar labbets pipetthantering. Oavsett antalet pipetter – 50 eller 500 eller ännu fler – är EasyDirect ett flexibelt, oändligt skalbart, Windows-baserat pipetthanteringsverktyg som via Bluetooth kan anslutas till flera SmartStand-stativ samtidigt.

På vilket sätt effektiviseras arbetet med kombinationen EasyDirect och SmartStand? I stället för att införa manuella uppdateringar i ett kalkylblad eller ett LIMS-system (lab information management system) varje gång som en pipett servas eller kalibreras, behöver användaren bara placera pipetten i SmartStand så överförs nya servicedata från pipettens RFID-krets direkt till EasyDirect. EasyDirect har en profil med 11 anpassningsbara fält för varje pipett, vilket gör det möjligt att koppla unik information till pipetten, t.ex. användare och labb, applikationer och ID-/lagernummer. Informationen lagras i pipettens RFID-krets. EasyDirect kan även hjälpa användaren att hitta pipetter genom att visa i vilket SmartStand-stativ pipetten är placerad.

EasyDirect förenklar genom att hålla reda på vilka pipetter som måste få service och kalibrering samt genom att fylla i och skriva ut rätt formulär. Enskilda pipetters servicebehov indikeras grafiskt så att användaren upptäcker dem direkt. Användningsdata överförs direkt från SmartStand-stativet till EasyDirect, vilket hjälper labbcheferna att minska tillgångskostnaderna och eliminera risken att pipetter inte används på grund av utebliven service och kalibrering

Utöver att erbjuda i stort sett obegränsade rapporteringsalternativ kan EasyDirect kombineras med Excel och de flesta LIMS-system, via import och export av filer.

SmartStand kan enkelt anpassas för enskilda laboratoriers SOP-rutiner. Varje Rainin SmartStand rymmer upp till fyra manuella eller elektroniska Rainin XLS-pipetter och börjar ladda elektroniska pipetter automatiskt då de placeras i stativet. Med klämmor, magneter eller fästen som tillval kan det borttagbara SmartStand-huvudet snabbt monteras på vägg eller hylla.

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar. Företaget är även bland marknadens tre främsta inom tillverkning av flera relaterade analysinstrument och är en ledande leverantör av system för automatiserad kemi, som används för forskning och utveckling av läkemedel och kemiska preparat. Dessutom är företaget världens största tillverkare och marknadsförare av metalldetekteringssystem för användning inom produktion och förpackning. Mer information om METTLER TOLEDO finns på www.mt.com

Citat

Sicco Drion, produktchef för SmartStand