XPR mikrovågar vinner i kategorin labbutrustning i den 21:a upplagan av tävlingen Technology Awards

Mesures magazine, en publikation från Newsco-gruppen, har utnämnt vinnarna i tio olika kategorier i den årligen återkommande tävlingen Technology Awards. METTLER TOLEDO är stolta över att ha tagit hem förstaplatsen bland många framstående tävlingsbidrag.

Utmärkelsen tilldelas ny utrustning som representerar det bästa inom teknisk innovation och innebär förbättringar för användarna avseende noggrannhet och produktivitet. Utöver de tio kategorivinnarna fick sammanlagt 15 bidrag ta emot hedersomnämnanden. Automation, energieffektivitet, industriell datorteknik och elektronisk instrumentering är några av kategorierna.

Vinnarna offentliggjordes den 13 oktober 2016 i Paris, efter ett rundabordssamtal om ny teknik och dennas möjlighet att ge oförutsedda fördelar i mätprocesser. METTLER TOLEDO är glada över att XPR mikrovåg väckte panelens intresse. ”XPR erbjuder en viktig kombination av användbarhet, noggrannhet och repeterbarhet, som värdesätts i t.ex. läkemedelsbranschen, där provstorlekarna är små och det krävs oavbrutet hög produktivitet”, var METTLER TOLEDOs egen motivering.

Den innovativa XPR-serien innehåller både mikro- och ultramikromodeller. XPR6UD5 – marknadens första ultramikrovåg – levererar repeterbar 0,5 µl upplösning och XPR10 erbjuder utökad kapacitet om 10,1 g. Dessa och andra nya XPR-vågar har 25 procent bättre repeterbarhet än konventionella mikrovågar, tack vare innovativa funktioner som ACT (Active Thermoelectric Cooling, aktiv termoelektrisk kylning) och kontinuerliga kvalitetssäkringskontroller.

Läs mer om METTLER TOLEDOs prisbelönta mikro- och ultravågar i XPR-serien och hur de säkerställer giltiga resultat i det lägre vägningsspektrumet, eller besök Mesures webbplats för att läsa mer om den prestigefyllda utmärkelsen.

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar. Företaget är även bland marknadens tre främsta inom tillverkning av flera relaterade analysinstrument och är en ledande leverantör av system för automatiserad kemi, som används för forskning och utveckling av läkemedel och kemiska preparat. Dessutom är företaget världens största tillverkare och marknadsförare av metalldetekteringssystem för användning inom produktion och förpackning. Mer information om METTLER TOLEDO finns på www.mt.com

Snabbfakta

Dessa och andra nya XPR-vågar har 25 procent bättre repeterbarhet än konventionella mikrovågar, tack vare innovativa funktioner som ACT (Active Thermoelectric Cooling, aktiv termoelektrisk kylning) och kontinuerliga kvalitetssäkringskontroller.