Carlsberg Sverige AB i samarbete med Michelin

Carlsberg Sverige AB skriver ett treårsavtal med Michelin Fleet Solutions för leveranser och service av däck. Totalt omfattar avtalet 180 lastbilar och släpvagnar.

- Vi på Carlsberg Sverige har genomfört egna tester av däck för att jämföra bränsleförbrukningen hos våra fordon. Michelin visade den lägsta bränsleförbrukningen vilket innebär en besparing på 6,3 procent jämfört med andra däckvarumärken. Detta innebär att vi ytterligare kan minska företagets påverkan på miljön i våra transporter av drycker, säger Niclas Strandberg, Transportchef på Carlsberg Sverige.

Avtalet innebär att Michelin under en treårsperiod levererar däck till Carlsberg Sveriges samtliga lastbilar och släp samt utför regelbundna och preventiva kontroller av däcken. Hanteringen innebär säkrare transporter och förbättrad bränsleekonomi. Michelin Fleet Solutions säkerställer tillgången av rätt däck, både sommar- och vinterdäck, och en hög kvalitet på servicen.

Avtalet bygger på en kostnadsmodell där Carlsberg Sverige betalar per körd kilometer. Varje fordon kommer även att utrustas med en lufttrycksmätare för att ytterligare kunna minska bränsleförbrukningen samt optimera livslängden på däcken.

- Carlsberg Sverige har gjort grundliga undersökningar inför denna upphandling och därmed fått svart på vitt att däcken inte bara påverkar företagets kostnader utan också deras miljöpåverkan. Utöver detta är jag övertygad att vi kan minimera förbrukningen av däck på Carlsberg Sveriges fordon och därmed minska förbrukning av råmaterial kopplat till transporter, säger Peyman Sabet, Nordisk försäljningschef på Michelin Fleet Solutions.

Michelin erbjuder ett brett servicenätverk och via ett antal utvalda verkstäder utförs den löpande servicen. Michelins distributionskedja Euromaster och dess partners är huvudleverantör av samtliga tjänster.

Däcken från Michelin kännetecknas av lågt rullmotstånd, lång livslängd och hög säkerhet i form av bra grepp.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Nordic Manager Michelin Fleet Solutions (MFS): Peyman Sabet
Tel: +46 8 709 07 47, mobil: +46 70 750 99 50, E-post: Peyman.sabet@se.michelin.com

Transportchef Carlsberg Sverige: Niclas Strandberg
Tel: +46 90 17 23 62   mobil +46 70 689 05 56 E-post: niclas.strandberg@carlsberg.se

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 109 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se