Första scooter-däcket med tvådelad gummiblandning

MICHELIN Power Pure SC tar inspiration från sportmotorcyklar och är nu världens första scooterdäck med olika gummiblandning i mitten och på sidorna av däcket. Detta ger ökad säkerhet, längre livslängd och större körglädje för scooterförarna.

– Nu blir det ännu roligare och säkrare att köra scooter, säger Anders Svensson, Nordisk marknadschef för 2 hjul på Michelin. – Michelin lanserar nu världens första scooterdäck med tvådelad gummiblandning – hårdare på mitten och mjukare på sidorna.

På bara sex år har antalet scooters i Europa ökat med 73 procent. Åtta av tio scooterförare använder sin scooter dagligen, och tre av tio kör också motorcykel. Scooterförarna efterfrågar både säkerhet, lång livslängd, bra grepp och en skön körupplevelse. – Scootrar körs mycket och de används både för nytta och nöje, därför kräver scooterföraren både hållbarhet, säkerhet och körglädje, säger Anders Svensson.

Slitbanan på det nya MICHELIN Power Pure SC scooter-däcket är indelat i två olika zoner, varje del med sin specifika uppgift och med olika gummiblandning.

Den mittersta delen av däcket är framtaget med en hårdare gummiblandning och är mönsterfri. Detta gör att det finns maximalt med gummi i det partiet som är mest i kontakt med vägbanan och detta ger en förbättrad livslängd. Den hårdare gummiblandningen gör också däcket mer responsivt då mönstret är styvare.

Däckets skuldra är tillverkat med en mjukare gummiblandning som förbättrar greppet och därmed säkerheten när scootern lutar i kurvorna. Mönstret på Michelins nya scooter-däck är inspirerat av Michelins ”fountain”-mönster som används på racing-regndäcken vilket ytterligare förbättrar körglädjen och erbjuder mer sportiga egenskaper. MICHELIN Power Pure SC ger ett bättre grepp i alla förhållanden oavsett om underlaget är fuktigt, vått eller halt.

MICHELIN PowerPure SC är en ny produkt som är utvecklat av Michelins Technology Center, som har en forsknings- och utvecklingsbudget på närmare 5 miljarder kronor.

Scooterdäcket är tillgängligt redan nu i en rad olika dimensioner för fälgdiameter 12 – 15 tum.

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 109 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se