Michelin Agilis CrossClimate - Nytt däck från Michelin för varubilar och lätta lastbilar

Michelin utvidgar den testvinnande CrossClimate-serien[1] med Agilis CrossClimate för varubilar och lätta lastbilar. Ett nytt sommardäck med lång livslängd, vintercertifiering, robusthet och bra slitstyrka med förstärkta däcksidor.

Det storsäljande Michelin CrossClimate-däcket kommer nu i en ny version till lätta lastbilar och varubilar. Michelin Agilis CrossClimate infriar de tyngst vägda kraven från verksamhetsledare, hantverkare och transportörer[2]: Dragkraft i alla väder, stor driftsäkerhet, lång livslängd och robusthet.

Sommardäck med vintermärkning
Agilis CrossClimate är ett ”Nordiskt sommardäck” som ger säkerhet på torra, våta och snöiga vägar från tidig vår till sen höst i och med att däcket är märkt med snöflinga-alptopp symbolen 3PMSF. Detta har gjorts möjligt med hjälp av ny teknologi som gör gummit och slitbanan smidigare även när det är kallt ute. Slitbanan består av tre gummiblandningar med syntetiska elastomer, som säkrar att det är den mest optimala gummi-blandningen som alltid dominerar i kontakten med vägen – ”vinterblandningen” vid låga temperaturer, ”våtgreppsblandningen” när det är sämre väggrepp och ”torrgreppsblandningen” när det är varmt och torrt.

Agilis CrossClimate har ett sommardäcks bromsegenskaper på våt och torr väg och har samma långa livslängd och bränsleeffektivitet som ett sommardäck. Utöver detta kommer däckets accelerations- och bromsförmåga i kyla och på snö. Agilis CrossClimate är A-märkt för sina bromsegenskaper på våt och torr väg och i linje med Michelins ”Long Lasting Performance” strategi så bevarar däcket sina starka egenskaper från första till sista milen.

Lång livslängd och militär robusthet
Precis som CrossClimate+ har Agilis CrossClimate ett V-format däckmönster med självblockerande 3D lameller som ger skarpa kanter och ett fast grepp på snö och på lösa underlag. Tester jämfört med andra premiumdäck visar att kombinationen av ny gummiblandning och V-mönstret i slitbanan ger Agilis CrossClimate upp till 35 procent längre livslängd[3].

Samtidigt gör nya 1,5 mm djupa trapezformade block i däckets skuldra och i den övre däcksidan, att däcket är mer robust mot kantstötningar. Tekniken kommer ursprungligen från Michelins militära lastbilsdäck X Force ZL och tillför extra skydd utan att för den sakens skull minska däckstommens smidighet. Agilis CrossClimate har också en ny typ av slitageindikator i däckmönstret, som visar mönsterdjupet i %-tal. Som nytt är däckets mönsterdjup 9,2 mm. När slitageindikatorn visar ”0 procent”, har däcket nått den lagliga gränsen om 1,6 mm mönsterdjup för sommardäck.

Michelins nya varubilsdäck är testat under tuffa förhållanden vid polcirkeln i Ivalo, Finland, och på 2.715 meters höjd på en av Europas högst belägna vägar i Barcelonnette i Alperne. Däcket finns tillgängligt i handeln från och med maj 2018. Till att börja med finns däcket tillgängligt i 11 dimensioner men inom ett år förväntar sig Michelin kunna matcha 95 procent av varubilsmarknaden i Europa.

[1] Michelin CrossClimate+ vann testen som bästa helårsdäck i Auto Express 2017/8 samt Auto Bild Allrads test av SUV-helårsdäck 7/2017.
[2] Michelin har tillsammans med analysföretaget GMV samlat in fakta om varubilssegmentet i över tio år i Frankrike, Tyskland, Turkiet och Storbritannien. Denna information har legat till grund i utvecklingsarbetet av det nya Agilis CrossClimate.
[3] Test utfört av DEKRA visar att däcket som minimum kör 35 % fler kilometer jämfört med den genomsnittliga konkurrentens sommar-, vinter- och helårsdäck.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se