MICHELIN Alpin 5 till alla vinterförhållanden

MICHELIN Alpin 5 bjuder på maximal prestanda och säkerhet på vinterns mycket varierade underlag och riktar sig primärt till bilister i södra Sverige.

Om bara en månad kommer tusentals bilister att skifta från sommar- till vinterdäck på sin bil. I samband med detta lanserar Michelin ett nytt centraleuropeiskt vinterdäck. Däcket vänder sig primärt till bilister i de södra delarna av Sverige där vädret större delen av vintern bjuder på torra, våta eller snöiga vägbanor.

MICHELIN Alpin 5 är en produkt som bygger på omfattande laboratorie- och vägtester. Michelins forskare har arbetat med att utjämna de grundläggande konflikter som ett vinterdäck faktiskt innebär. Michelins nya vinterdäck erbjuder säkerhet under alla vinterförhållanden, både på våta, torra och snötäckta vägar men också på is.

- Vinterns utmaningar handlar inte bara om att köra bil på snöiga vägar. Saken är den att vinterns mycket varierade väderförhållanden med både torra, våta, slaskiga, isiga och snötäckta vägar tillsammans med låga temperaturer ställer höga krav på däcken och trafiksäkerheten, säger Arne Sköldén, produktexpert för personbilsdäck på Michelin i Norden.

Michelins ambition, att leverera ökad prestanda och säkerhet utan att kompromissa med någon egenskap, sammanfattas i MICHELIN Total Performance. Med hjälp av avancerade teknologier kan Michelin erbjuda en produkt med bra prestanda i alla körförhållande för användningsområdet.

Ny däckmönsterdesign ger bättre väggrepp på vått väglag
MICHELIN Alpin 5 har fler mönsterblock, fler lameller och ett mera öppet mönster (+17% ) än däckets föregångare. Det betyder att däcket skapar ett bättre avtryck i snön vilket hjälper till att hålla bilen på vägen. Samtidig har mönsterkanalernas riktning justerats för att ge en bättre dränering av vatten och slask vilket minskar risken för vattenplaning.

Klo-effekt – förbättrat grepp på snöiga väglag
Miniatyr-lameller i däcket fungerar som tusentals små klor som griper tag i underlaget och ger ett bättre grepp. Jämfört med sin föregångare har MICHELIN Alpin 5, 12 procent fler mönsterblock och 16 procent fler lameller.

StabiliGrip - Förbättrad styrprecision
Med teknologin StabiliGrip har däcket fått självblockerande mönsterblock och tredimensionella lameller som går helt ned i mönsterbotten av däcket och är placerade i varierande vinklar. Detta ger ett bättre grepp och en mer precis och kontrollerad hantering av bilen.

Innovativ gummiblandning - Optimering av däckets egenskaper
Med Innovative Tread Compound Technology, har Michelin för första gången tillsatt nya funktionella elastomer i ett vinterdäck. Med Michelins Helio Compound-gummiblandning och en högre andel silica erbjuder däcket ett förbättrat grepp vid låga temperaturer. Detta ger ett förbättrat grepp på både våta, isiga och snöiga väglag med bibehållen bränsleeffektivitet då däcket också får ett lågt rullmotstånd.

MICHELIN Alpin 5 finns tillgängligt i 27 olika dimensioner, från 195/65 R 15 till 225/55 R 17.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 111 200 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Citat

Arne Sköldén, produktexpert för personbilsdäck på Michelin i Norden