MICHELIN City Grip Winter: Michelins första scooter-vinterdäck

Michelin lanserar vinterdäck till scootrar och förlänger säsongen. MICHELIN City Grip Winter är speciellt framtaget för vinterförhållanden och ger fint fäste våta och snöiga vägar. Däcket är M+S (Mud & Snow) märkt.

Michelin lanserar nu sitt första vinterdäck till scootrar. MICHELIN City Grip Winter bjuder på en rad nya innovativa egenskaper.

Bland annat gör en ny termoaktiv gummiblandning att däcket bevarar sin flexibilitet och ett bra väggrepp även vid temperaturer under -10°C. Lamellerna i mönstret ger ett extra bra grepp i vägen även vid snö, slask och våta vägar.

Ökad säkerhet på våta och snöiga vägar
Det nya vinterdäcket har ett stort antal mönsterspår som effektivt leder bort vatten från däckets mitt. MICHELIN City Grip Winter har 10 procent fler mönsterspår än hos sommardäcket, MICHELIN City Grip. Det stora antalet mönsterklackar och de v-formade lamellerna bidrar till drag- och bromsförmågan hos däcket även på snöiga vägar.

Bantester som Michelin har genomfört visar att MICHELIN City Grip Winter har 30 procent bättre väggrepp än MICHELIN City Grip[1] på våta vägar. I samma test presterar vinterdäcket varvtider som är fyra sekunder snabbare än sommardäcket[2].

M+S märkt och komfort
MICHELIN City Grip Winter är M+S märkt (Mud & Snow) och godkänt enligt Europeisk standard som vinterdäck. Men trots vinterdäcksmärkt levererar däcket samma goda prestanda och precision som MICHELIN City Grip.

- Scooterägare kan nu se fram emot bra grepp hela året. Den termoaktiva gummibladningen i våra nya vinterdäck gör så att däcket värms upp mycket snabbt och får grepp så snart scootern åker ut på vägen. Det betyder att själva körningen på våt eller snötäckt väg upplevs som säkrare och mer komfortabel, säger Guillaume Destoup, nordisk marknadschef för motorcykeldäck på Michelin.

Förbättrad livslängd
Mönstret på nya MICHELIN City Grip Winter är utvecklat för ett jämnare slitage vilket bidrar till en ökad total livslängd för däcket. Lamellerna täcker 90 procent av däckmönstret som gör att MICHELIN City Grip Winter bevarar sina goda egenskaper under hela däckets livslängd.

MICHELIN City Grip Winter kommer i åtta dimensioner och finns i 10 till 14 tum. Därmed täcker man in större delen av scootermarknaden och passar både små stadsscootrar och GT touring scootrar.

[1] Michelins interna tester på snötäckt underlag

[2] Michelins interna tester utförda med 120/70-12 och 130/70-12 däck.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 400 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Citat

Guillaume Destoup, nordisk marknadschef för motorcykeldäck på Michelin