MICHELIN Exelagri fortsätter att växa efter tio år

Michelin firar tioårsjubileum med MICHELIN Exelagri, ett partnerskapsprogram med återförsäljarna för att utveckla service och erbjudanden av hög kvalitet till lantbruket. Om tio år är målet att vartannat lantbruksdäck sålt i Europa ska levereras från en certifierad MICHELIN Exelagri-återförsäljare.

Tio år efter introduktionen har Michelin ett nätverk av 770 certifierade återförsäljare, varav 95 procent i Västeuropa och 5 procent i Östra Europa. 38 procent av marknaden för lantbruksdäck, eller fyra av tio däck som sålts i Europa idag kommer från en certifierad MICHELIN Exelagri-återförsäljare.

De kommande tio åren siktar Michelin på att ha utvidgat nätverket till 1000 certifierade återförsäljare, varav 65 procent i Västeuropa och 35 procent i Östra Europa. Målet är också att nå 50 procent av marknaden för lantbruksdäck, det vill säga att vartannat lantbruksdäck som säljs i Europa, ska komma från en certifierad MICHELIN Exelagri-återförsäljare.

MICHELIN Exelagri, som introducerades 2004, är ett program som visar att en återförsäljare av lantbruksdäck genomgått en oberoende granskning och blivit certifierad som leverantör av högkvalitativ service anpassad till lantbrukets behov och förväntningar.

För lantbrukare är MICHELIN Exelagri en garanti för kvalitet och professionalism. För dem representerar en godkänd återförsäljare en tillförlitlig partner som kan ge kundanpassade råd och stöd vid tekniska frågor.

MICHELIN Exelagri skapades efter att Michelin introducerat sina första däck med MICHELIN UltraFlex-teknik. Tekniken, som byggde på idén att mindre tryck mot marken leder till större skördar, var en så betydande innovation att den fortsätter att ha avgörande betydelse än idag. Michelin Ultraflex-teknik används fortfarande i alla delar av lantbruket.

I och med att däcken blir allt mer avancerade och monteras med allt mer avancerad teknik, har Michelin beslutat att gå ett steg vidare. Däck är en högkvalitativ och tekniskt avancerad produkt och därför behövs kvalificerad personal för att kunden ska få ut mesta möjliga av produkten.

För att erhålla MICHELIN Exelagri certifieringen måste återförsäljarna klara hårda kravspecifikationer och de godkänns efter granskning av en oberoende certifieringsorganisation. MICHELIN Exelagri ger ökat värde, inte bara till återförsäljaren utan också, vilket är det viktigaste, till lantbrukaren. En MICHELIN Exelagri-återförsäljare kan erbjuda:

- Personlig rådgivning, för att välja rätt däck, anpassade både till utrustningen och till förhållandena där de ska användas.

- Jourservice, garanterade även under perioder av intensivt arbete, som till exempel i skördetider.

- Hjulinställningar, för att få rätt inställning på lantbruksmaskiner för att optimera däckens livslängd och bränsleförbrukning och garantera bästa totalekonomi.

- Påfyllning av vätska i däcken, eftersom påfyllning av vätska är viktigt i vissa förhållanden krävs det god kunskap både om hur man använder rätt mängd vatten och antifreeze, och hur lasten tätas. MICHELIN Exelagri har den kunskapen.

- Montering, däcken kan monteras på plats för alla slags maskiner, vilket sparar värdefull tid för lantbrukaren.

Michelin fortsätter att stödja återförsäljarna i MICHELIN Exelagri programmet genom utbildning, hjälp att investera i professionell utrutsning och med information om förändringar och innovationer inom lantbruket. Dessutom har Michelin förklarat att man fördjupar sitt samarbete med återförsäljarnätverket MICHELIN Exelagri, särskilt genom att introducera en förbättrad kvalitets-revision som är mer i linje med lantbrukarnas förväntningar. Nya digitala verktyg kommer att göra det möjligt för återförsäljarna i MICHELIN Exelagri att förbli i täten när det gäller innovationer.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 111 200 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se