Michelin inleder samarbete med Jari Tuovinen i 32 Racing

Jari Tuovinen som kör i 32 Racing går över till att köra på däck från Michelin redan mitt under brinnande säsong 2018. Samtidigt introducerar Michelin hela sitt nya segment av roadracindäck på den nordiska marknaden. Däcken kommer distribueras av Däckproffsen i Växjö och deras återförsäljare.

2018 introducerade Michelin nya tävlings- och bandäck på den nordiska marknaden. För att snabbt få ut budskapet och tillgängligheten kring däcken till rätt målgrupp inleder Michelin ett samarbete med 32 Racing och Jari Tuovinen. Jari kommer åka på, visa upp, informera om och hjälpa andra förare för att även de så snabbt som möjligt ska kunna prestera bättre med Michelins racing- och trackday-däck i tävlingar. Jari Tuovinen kommer också ställa upp på Michelin events och aktiviteter.

- Vi hoppas att 32 Racing kan fungera som ambassadörer för vårt varumärke vid de tävlingar, event och aktiviteter som de deltar i. De kommer att hjälpa oss att skapa intresse för och utveckla Michelins motorcykeldäck i Norden. Vi önskar stort lycka till i serien och hoppas att resultatet ska visa på styrkan i däcken, säger Andreas Stenvall, ansvarig för marknadsföring och försäljning av motorcykeldäck i Norden.

Jari Tuovinen som blev svensk Superbike Champion 2017 kör sedan 2013 för 32 Racing som siktar på att tävla i Endurance World Championship säsongen 2018/2019.

- 32 Racing är ett nystartat svenskt motorcykelteam med mycket höga ambitioner. Vårt första mål är att vara det vinnande teamet i Endurance världsmästerskapen inom 3 år, säger Jari Tuovinen från 32 Racing.

- Det är egentligen vansinnigt att byta däckmärke mitt i brinnande säsong då man behöver tid både för att hitta rätt inställningar för motorcykeln och för att verkligen åka in sig på gummit, men jag har funnit ett fantastiskt fäste i Michelin-däcken och redan efter en veckas testande så åkte jag under varvrekordtider i SM-kvalet på Sviesta, avslutar Jari Tuovinen.

Michelin kommer att använda sig av feedback från 32 Racing kring inställningar, hur däcken levererar på nordiska underlag och i våra temperaturer för vidare utveckling.

Michelins roadracingdäck kommer distribueras på den Nordiska marknaden via Däckproffsen i Växjö som också kommer jobba nära teamet för att utveckla verksamheten och distributionen av det nya däcksegmentet.

-Vi har varit med länge som distributör av Michelin WRC Rally och Banracing-däck. Vi älskar racing och tar nu chansen att börja arbeta även med Roadracing då Michelin tagit fram vad som i Europa redan visat sig vara en vinnande produkt, säger Thomas Carlsson, VD och delägare av Däckproffsen.

32 Racings förare Jari Tuovinen blev Swedish Superbike Champion 2017 men tävlar även i tyska och spanska mästerskap. Jari startade sin roadracing karriär så sent som 2013 men blev snabbt en av Sveriges snabbaste förare och har även ett förflutet inom motocross.

Kontakt Däckproffsen : Thomas Carlsson, E-post : thomas@dackproffsen.se
Kontakt 32 Racing : Jari Tuovinen, E-post : jari32r@gmail.com

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com