Michelin lanserar digital däckkontroll

Lastbilsåkerier arbetar i en allt mer krävande miljö, klämda mellan hård konkurrens och kännbara restriktioner. Förväntningarna på säkerhet, snabbhet, effektivitet, tillförlitlighet och kostnadsbesparingar är påtagliga. Varje krona räknas. Som marknaden ser ut är en krona som sparas på däcken en krona i extra vinst för åkeriet.

Michelin lanserar nu Michelin Tire Care som består av tre digitala tjänster, skräddarsydda för åkeriernas behov.

För små åkerier som lägger ut underhållet av däcken erbjuds idag:

• TireLog™ en enkel praktisk app direkt i mobilen för underhåll och kontroll.

För större flottor med egen verkstad för underhåll:

• iCheck - det förutseende diagnostikverktyget. Lanseras i Sverige under 2016.
  • iManage - uppkopplad övervakning av alla däckskostnader. Lanseras i Sverige under 2016.

TireLog™ den enkla praktiska loggboken finns nu tillgänglig i Sverige
TireLog™ är den första av dessa tre tjänster som lanseras. TireLog™ är en kostnadsfri applikation för smartphones (tillgänglig för Apple eller Android). Den gör det möjligt för mindre åkerier att enkelt och effektivt spåra sina däck.

Åkerier med färre än 20 fordon representerar 50 procent av Europas åkeriföretag. Övervakning och däckkontroll är i dag i stort sett manuell och är varken automatisk, tillförlitlig eller snabb. TireLog™ ger åkaren snabbt och regelbundet information om sina däck.

Applikationen ger åkarna möjlighet att snabbt och säkert fatta beslut om däcken i sina fordonsflottor även om antalet är litet.

TireLog™ skapar tre huvudsakliga fördelar:

• Tidsbesparing
  • Optimering av underhållsplanering, mönsterskärning, regummering och däckbyten.
  • Förenklat beslutsfattande tack vare visualisering av däckfabrikats jämförbara prestanda.

TireLog™ kan laddas ned på elva språk från Google Play och AppStore. För Norden finns engelska och finska tillgängligt.

Michelin Tire Care bakgrund
Michelin arbetar tillsammans med åkerierna för att analysera deras sätt att arbeta, identifiera deras behov och utveckla innovativa tjänster. Idag erbjuder Michelin mycket mer än bara däck, hur högpresterande de än är. Michelin erbjuder även åkerierna en rad digitala lösningar anpassade till deras förväntningar.

Michelin Tire Care hjälper kunderna att bäst använda de ofta outnyttjade prestanda Michelin byggt in i sina däck.

• I Europa byts däcken som om de vore utslitna när i genomsnitt 4,8 mm mönsterdjup återstår, även när kraven på mönsterdjup är 1 - 2 mm beroende på nationella regler. Varje mm mönsterdjup motsvarar 15 - 20 000 kilometer för åkeriet. Detta visar tydligt antalet kilometer som går förlorade.
  • Uppskattningsvis 15 procent av däckens potentiella prestanda förblir outnyttjade. Det betyder motsvarande 15 procents hål i åkeriets däckbudget.
  • Att köra med för lågt lufttryck betyder utöver ökad däckförbrukning även ökad bränsleförbrukning.
  • Slutligen kan konstateras att en tredjedel av lastbilars break down har med däcken att göra (källa ADAC) och 90 procent av dessa incidenter kan undvikas med en effektiv övervakning av däcktrycket (källa TMC).

Idag är däckkontrollen i huvudsak manuell, vilket av tidsskäl begränsar antalet inspektioner. Dessutom är den information som samlas in varken automatisk, tillförlitlig eller snabb.

Effektiv övervakning av däckkostnaderna med digitala hjälpmedel innebär därför en påtaglig affärsfördel. Den digitala lösning som utvecklats minskar tiden radikalt för inspektion av däcken. Tack vare möjligheten att spåra däcken vet åkerierna exakt status på deras däck och det omedelbara behovet. Det gör det också lättare att förutse beställningar och planera för fordonens stilleståndstid.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se