Michelin lanserar nytt luftlöst radialdäck

Michelin X-Tweel är ett luftlöst radialdäck för användning till kompaktlastare.

Michelin X Tweel är ett luftlöst radialdäck som passar perfekt för många användningsområden där man kör på många olika typer av vägytor. Däcket lanseras med två olika däckmönster och där Hard Surface Traction-modellen har en maximal livslängd vid användning på belagda vägytor.

Det finns många fördelar med att använda sig av ett luftlöst däck istället för de mer vanliga luftfyllda däcken:

• Inget underhåll - Michelin X Tweel är en enda enhet som ersätter det nuvarande montaget av däck, hjul och ventil. Det finns inget behov av monteringsutrustning för montering av hjul och däck. När de är fastbultade finns det heller inget lufttryck som behöver kontrolleras.
  • Inga kompromisser - Produktiviteten kan ökas med hjälp av Michelin X Tweel eftersom däcket ger utmärkt stabilitet och gör att en kompaktlastare kan arbeta snabbt och med mer komfort. Föraren blir inte lika trött och effektiviteten förbättras. Michelin X Tweel ger en jämn kontaktyta med lång livslängd som är två-tre gånger längre än luftfyllda däck med samma mönsterdjup. Dessutom minskas "studsningarna", som är typiska för luftfyllda däck tack vare den unika energiöverföringen genom ekrar av polyuretan.
  • Inga stillestånd - Michelin X Tweel har prestanda som ett luftfyllt däck men utan risken för dyrbara stillestånd på grund av punktering eller annan yttre påverkan.

Michelin X Tweel består av ett universellt, 8-håligt nav i tungt mätstål som gör det lätt att fästa hjulet på alla standardtyper av kompaktlastare. Däcket har ett djupt öppet däckmönster som är utmärkt för självrensning och dragkraft. Ett skyddat underlager gör det möjligt att regummera stommen om och om igen.

Nollgradsgördlar och ComposiCoil™, som är en patentskyddad design, ger däcket en mycket bra lateral styvhet, samtidigt som däcket har en oslagbar motståndskraft mot skador och stötar.

De kraftfulla ekrarna av polyuretan gör att däcket klarar av tung last och är motståndskraftigt mot stötar. Körningen blir mjukare och ger en unik energiöverföring som minskar studsarna som kan uppstå med luftfyllda däck.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se