MICHELIN Pilot Super Sport däck på nya Ferrari F12berlinetta

MICHELIN Pilot Super Sport, världens snabbaste serietillverkade däck på tävlingsbana[1], monteras nu på Ferraris snabbaste bil - Ferrari F12berlinetta.

Ferrari har än en gång valt Michelins däck för originalmontering till sitt senaste tillskott, den nya Ferrari F12berlinetta. Sedan tidigare monteras Michelins däck på Ferrari 599 GTO och FF.

Det har suttit Michelin-däck på de segrande bilarna i världens tuffaste endurance-tävling, LeMans, de senaste 14 åren. MICHELIN Pilot Super Sport är framtaget baserat på erfarenheter Michelin samlat på sig under dessa 24 timmars lopp.

Michelin har utvecklat gummiblandningar som kan garantera säkra och exakta köregenskaper i alla körförhållanden, allt för att utnyttja F12berlinetta’s 740 hästars V12 motor på 6.3 liter.

Twaron ® Bälte

• Vid mycket höga hastigheter säkrar Twaron® bältet mer stabilitet genom att centrifugalkrafterna är bättre kontrollerade och jämnare fördelade. Det ger större stabilitet i däckets skuldra.
  • Twaron® bältets fiber är fem gånger starkare än stål.

Dual-Compound Teknologi

• Är en ny fördelning av två olika gummiblandningar i kontaktytan på slitbanans inner- och ytterdel.
  • Den yttre delen består av en carbonfärstärkt gummiblandning, som ger en extrem hållbarhet på bana med många varv.
  • Den inre delen består av en gummiblandning optimerad för körning på vått underlag och med bra grepp.

Variabel Contact Patch 2.02

• Oavsett om däcket körs rakt fram eller svänger så är kontaktytans storlek alltid den samma.

MICHELIN Pilot Super Sport däcken som tagits fram för den nya Ferarri F12berlinetta är 255/35 ZR 20 fram och 315/35 ZR 20 bak.

[1] I tester utförda under 2010 av den oberoende testorganisationen TÜV SÜD Automotive rapporterade däcket den snabbaste varvtiden jämfört med sina fem ledande konkurrenter på en torr bana, med 245/40 ZR 18 Y och 235/35 ZR 19 Y däck.

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 109 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se