Michelin satsar på Formula E

När första tävlingen i nya Formula E körs i Beijing i Kina den 13 september använder alla bilarna samma däck, Michelin Pilot Sport EV speciellt utformat för den nya tävlingsformen.

FIA Formula E är en nyskapad tävlingsklass. Bilarna är ensitsiga racerbilar med eldrift. Målet med mästerskapet är att stimulera innovation inom området elektriskt driven mobilitet.

En av nyckelaspekterna i mästerskapet är att tävlingarna körs på banor som går genom de centrala delarna av några av världens största städer och kan ses av tänkbara användare av elbilar. Beijing, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Los Angeles, Miami, Berlin och London är städer som för första gången kommer att vara värdar för eldriven motorsport.

Organisationen bakom Formula E satsar på att attrahera en stor och ung publik i gruppen 18 - 30 år. Därför erbjuder FIA Formula E mer än bara en biltävling. En e-village kommer att resas i samband med varje tävling där nya tekniker kan demonstreras. Lördagen under tävlingshelgen avslutas med en elektronik-konsert med världskända DJ´s.

Ett antal berömdheter har redan visat intresse för mästerskapet och kommer att synas i depåområdet. Leonardo Di Caprio och Richard Branson har valt att själva delta. Den amerikanske skådespelaren kommer att samarbeta med Monaco-baserade elbilstillverkaren Venturi medan grundaren av Virgin har format ett eget team.

Det första året kör alla samma typ av bil, Spark-Renault SRT 01-E. Det bedöms vara det mest effektiva sättet att lansera en ny tävlingsform. Men syftet med mästerskapet är att stimulera innovationer inom området eldrift. Från det andra året kan deltagare starta med egna elbilar.

Michelin är övertygade om att elektriska fordon är en av lösningarna för mobilitet. Företaget samarbetar med flera biltillverkare om utvecklingen av den nya generationen elektriska bilar och hybridfordon.

När FIA skulle välja teknisk partner för den nya tävlingsformen valdes Michelin tack vare dess ledande position inom området hållbar mobilitet.

-När det gäller energieffektiva däck och hållbar motorsport framstår Michelin som pionjär och ledare, säger motorsportchefen hos MICHELIN, Pascal Couasnon.

-FIA Formula E-mästerskapet är särskilt intressant för Michelin på grund av motorerna och för att tävlingarna körs i stadscentra. Det nya mästerskapet passar perfekt in i strategin MICHELIN Total Performance, som handlar om att testa gränserna inom flera områden som samtidigt påverkar däckens prestanda, även de som verkar vara motstridiga.

För att möta utmaningarna har Michelins tekniker utvecklat MICHELIN Pilot Sport EV. Det är första gången en internationell ensitsig tävlingsbil kommer att använda däck i dimensionen 18 tum. Detta av två anledningar; maximal energieffektivitet och en större likhet mellan tävlingsdäck och de däck som används på vanliga bilar. Tack vare ett specialutvecklat däcksmönster är det lika hemma på våta banor som på torra.

De tävlande kommer därför bara att ha en typ av däck och mönster, som används för alla förhållanden som kan råda under mästerskapen.

Det nya däcket är smalare och högre än de däck som traditionellt förknippas med ensitsiga formelbilar och har ett lågt rullmotstånd.

-Däckets rullmotstånd har en omedelbar påverkan på eldrivna bilars räckvidd och är därför otroligt viktigt, förklarar Serge GRISIN, ansvarig för MICHELIN Motorsports Formula E-program.

-Med smalare däck vinner man lägre rullmotstånd eftersom det blir mindre friktion mot marken, men de ger också lägre luftmotstånd. Vi jobbar hårt på det här området och lär oss mycket om elbilars behov genom Formula E som tekniskt lokomotiv, säger han.

-Motorsport är ett laboratorium, säger Pascal Couasnon. Vi har i praktiken två laboratorier, vårt teknologicentrum med över 6 000 anställda världen över, och motorsport. De två gör det möjligt att samla viktiga data. I motorsport måste våra däck klara extrema situationer. Det hjälper oss att utveckla nya verktyg och metoder som kan användas i utvecklingen av Michelins gatdäck. Det är en utveckling som aldrig stannar av. Med alla utmaningar som bilindustrin står inför idag finns det bara ett svar: innovation. Hos Michelin tjänar motorsporten just det syftet.

Länkar till videomaterial:
Michelin Passion – Däcktester från Donington: https://www.youtube.com/watch?v=wBhW9iDexOk&list=UUScFqbM6PmNdepFIrAo-K8A
Formula E-bilarna intar London: http://www.fiaformulae.com/en/video/formula-e-races-into-london.aspx
Följ löpande Formula E på Facebook: https://www.facebook.com/fiaformulae

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 111 200 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Citat

Pascal Couasnon, motorsportchef hos MICHELIN