Michelin utrustar Renault ZOE med specialdäck för elbilar

En ny bil med ny teknik och nya däck. Allt runt Renault ZOE är nytt, inklusive de nya MICHELIN ENERGY ™ E-V däcken. Det nya däcket sitter nu originalmonterat på Renault ZOE som premiärvisas på bilsalongen i Genève.

Det nya däcket har utvecklats under ett fyra-årigt forsknings-och utvecklingsprojekt tillsammans med Renault för att optimera bilens energieffektivitet och räckvidd.

Alla Renault ZOE modeller med 15 och 16-tums däck levereras med de nya MICHELIN ENERGY ™ E-V däcket. Däcken är en av flera viktiga innovationer som Renault har använt sig av för att öka räckvidden på sin nya elbil.

Däcket har en hög energieffektivitet för att ge så lång räckvidd som möjligt. Gummiblandningen, mönsterdesignen och sidoväggarna har specialutvecklats för att tåla ZOE’s höga vridmoment. I stadskörning har MICHELIN ENERGY ™ E-V däcken hjälpt Renault ZOE att förbättra sin räckvidd med upp till 6 procent beroende körsätt, hastighet, typ av resa samt väderförhållanden.

Michelins mål är att tillverka däck som bidrar till att minska energiförbrukningen men med bibehållen hög prestanda inom områdena säkerhet - speciellt våtgrepp - och livslängd.

Däckets roll i optimeringen av elbilarna
Däcket har en stor inverkan på energiförbrukningen av en bil. Däcken står för upp till 30 procent av den energiförbrukning som en elbil använder. Vid varje varv som hjulet snurrar deformeras däcket när det kommer i kontakt med vägen. När däcket deformeras värms de enskilda komponenterna upp och en del av bränslet som överförs från motorn går förlorad. Minskar man denna värmeuppbyggnad minskar också energiförbrukningen. Utöver detta blir gummit snabbt varmt när MICHELIN ENERGY ™ E-V däcket bromsar vilket även förkortar bromssträckan.

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 109 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se