MICHELIN X LINE ENERGY finns nu tillgängliga i Sverige: En ny däckserie från Michelin anpassad till åkeriernas verklighet

Michelin presenterar en ny däckserie för tunga fordon – MICHELIN X LINE ENERGY – vars överlägsna bränsleeffektivitet och andra egenskaper möter behoven hos fjärrgodsåkerierna och deras förare.

Transportsektorn är en viktig bransch i Europa. År 2012 uppgick godstransporterna inom EU:s 27 medlemsstater till 3 831 miljarder tonkilometer. 45 procent av dessa transporter skedde på landsväg på någon av de fler än 34 miljoner lastbilar som finns registrerade inom EU.

Med dessa siffror i åtanke är det tydligt att det finns ett behov av en däckserie som avsevärt minskar den totala kostnaden för åkerierna. Det handlar inte minst om energieffektivitet. Michelindäcken sparar inte bara bränsle, de erbjuder också en överlägsen livslängd eftersom "flera liv-designen” innebär att däcken kan regummeras flera gånger.

Lanseringen för fabriksmontering av det nya Michelindäcket för tunga fordon kommer vid en speciell tidpunkt. Den sammanfaller med införandet av den nya europeiska däckmärkningen som infördes den 1 november 2012. För de nordiska länderna finns däcket tillgängligt på eftermarknaden från februari 2013.

Märkningen sätter betyg på tre områden: energieffektivitet, våtgrepp och ljudnivå. Det nya regelverket kommer att bidra till att höja förväntningarna hos däckanvändarna såväl som att driva på förbättringsarbetet hos tillverkarna.

Michelin välkomnar inte bara denna märkning, utan går dessutom betydligt längre. Michelindäck ska ha bättre prestanda på fler än de områden som framgår av märkningen. Det handlar t.ex. om så viktiga egenskaper som livslängd, men även om att kunna upprätthålla den höga prestandan över hela däckets livscykel, något som är avgörande för både säkerhet och kostnadseffektivitet.

– MICHELIN X LINE ENERGY tar bränsleeffektiviteten vid långa transporter på landsväg till helt nya nivåer. Den genomsnittliga lastbilen hos ett fjärrgodsåkeri kör 200 000 km om året. För var och en av dessa lastbilar skulle bränslekostnaderna minska med nästan 8 500 kronor om året samtidigt som koldioxidutsläppen skulle reduceras med 2 100 kg, säger Anders Lindgren, teknisk expert för lastbilsdäck på Michelin i Norden.

Varje år satsar Michelin 592 miljoner euro på forskning och utveckling och när man utvecklar sina däckserier använder man sig av sin stora och mångåriga praktiska erfarenhet inom området. Bara under 2011 genomförde Michelins experter 320 000 besök hos transportföretag i Europa där de hjälpte dem att hantera sina däck. Förutom att tillhandahålla denna tjänst, tar experterna emot feedback från kunderna, något som både ökar och fördjupar Michelins förståelse av kundernas behov. Det handlar om kunder från alla delar av transportsektorn. Alltifrån sopbilar till turistbussar.

– Det är just det här kundnära arbetet mitt i deras verklighet som gör att Michelin kan fortsätta att leverera däck med en överlägsen prestanda. Förarna kan lita på Michelins däck när de ligger ute på vägarna, avslutar Anders Lindgren på Michelin.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Citat

Anders Lindgren, teknisk expert för lastbilsdäck på Michelin i Norden