Michelin X Multi Energy - Bränslebesparande däck för regionaltrafik

Med lanseringen av X Multi Energy kompletterar Michelin sin serie av däck avsedda för regionala transporter. Tillsammans med X Multi ersätter det nya däcket X Multiway 3D och erbjuder ett tydligt alternativ för regionala transportföretag – med bränslebesparing, CO2 utsläpp och lång livslängd som prioritet.

Michelin X Multi lanserades 2017 och ger upp till 20 procent bättre kilometerresultat än X Multiway 3D. X Multi Energy är ett komplement och sparar upp 1,2 liter per 100 km jämfört med föregångaren (enligt VECTO[1]-beräkning).

Michelin X Multi Energy som bygger på X Multiway 3D:s goda prestanda erbjuder nu ett alternativ beroende på körförhållanden (hur lång tid som spenderas på motorväg, antal leveranser per dag, etc:) och på hur företagen prioriterar lång livslängd kontra bränslebesparing.

Bränslet är den näst största kostnaden för åkeriföretag och trenden i branschen går mot renare, ”grönare, transporter. EU kommissionen har tagit fram en plan för att minska vägtrafikens CO2-utsläpp och har utvecklat ett verktyg – VECTO som beräknar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp från lastbilar. Från och med den 1 januari 2019 måste alla tillverkare deklarera CO2-utsläppen från lastbilar[2] sålda på den europeiska marknaden, beräknade enligt VECTO-verktyget. Det innebär att regionala åkerier nu kan göra ett tydligt val av däck med låg bränsleförbrukning/låga CO2-utsläpp. För stora fraktföretag blir det allt viktigare eftersom de flesta anbudsdokument och kontrakt kräver att uppdraget sker med låga utsläpp av CO2.

Bränslekostnaden står högt på agendan i alla professionella fraktföretag, men förvånansvärt få inser att däcken står för en tredjedel av dragbilens eller trailerns bränsleförbrukning. Luftmotstånd och intern mekanisk friktion svarar för återstoden. Det är den bränslebesparingen som gör Michelin X Multi Energy till det marknadsledande däcket för regionala transporter. Bränslebesparingen enligt VECTO är 1,2 liter per 100 km i snitt mot tre konkurrenter i premiumsegmentet, vilket motsvarar en besparing på 3 000 Euro under en lastbils normala livslängd[3].

Flera innovativa teknologier ligger bakom Michelins ledande ställning i branschen. De nya X Multi Energy däcken är skapad med den senaste 3D teknologin vilket ger ökad säkerhet och förbättrade egenskaper genom hela däckets livslängd. Däcken har även den senaste stomtekniken med starkare men lättare stålvajrar för att minska rullmotståndet.

Michelin X Multi Energy kan både mönsterskäras och regummeras och har både 3PMSF- och M+S-märkning vilket betyder mycket bra väggrepp under alla väderförhållanden.

Som en konsekvens av det mycket låga rullmotståndet och den goda bränsleekonomin är Michelin X Multi Energy nu anpassat till och godkänt av alla större lastbilstillverkare sedan slutet av 2017 och blir tillgängligt på marknaden för ersättningsdäck från april 2018 i dimensionerna 315/70 R 22.5 både som drivdäck och ett däck för alla positioner.

För bilder gå till: https://tinyurl.com/y8spaxsx

[1] VECTO = Vehicle Energy Comparison Calculation Tool. Det har utvecklats av EU-kommissionen med JRC, IVT och TUV GRAZ i syfte att ge mer information till kunderna om CO2-utsläppen för den bil de tänkt köpa /använda samt introducera tröskelvärden för att minska utsläppen. För ytterligare information: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/report-vecto-technology-simulation-capabilities-and-future-outlook.
[2] Lastbilar > 16 ton från och med 1/1/2019; lastbilar > 7,5 ton från och med 1/1/2020.
[3] 5 – 7 år.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se