MICHELIN XADN+ - Ett däck för en bättre miljö

MICHELIN XADN+ är ett nytt däck för midjestyrda dumprar som presenteras på Intermat mässan i Paris. Däcket kommer ut på marknaden under sommaren i dimensionen 29.5 R 25.

– MICHELIN XADN+ är ett bra exempel på att vi arbetar för att minska miljöpåverkan vid produktionen av däck. Däcket är utvecklat med en avancerad teknik som minskar mängden råmaterial med 14 kg jämfört med föregångaren. Mindre materialanvändning i tillverkningsprocessen innebär dessutom mindre påverkan på återvinningssystemet, säger Arne Sköldén, marknadschef för industridäck på Michelin Nordic.

Midjestyrda dumprar används för markarbeten, vid motorvägsarbeten, järnvägsarbeten, dammbyggen och andra infrastrukturprojekt. Inte minst på grund av deras mångsidighet och förmåga att anpassa sig till alla typer av terräng.

Flyttbara arbetsplatser karaktäriseras av att arbetsförhållandena varierar från en plats till en annan och ibland till och med på samma plats. Maskinerna ska kunna manövrera på mjukt och ojämnt underlag och man använder då midjestyrda dumprar som är byggda för att ha extremt bra framkomlighet på obanad väg.

Det helt nya däcket MICHELIN XADN+ ersätter det nuvarande XADN som presenterades 1996.

MICHELIN XADN+ maximerar användningen av utrustningen tack vare:

• Däcksidor med större motståndskraft mot skador
  • Bättre flytförmåga och dragförmåga på löst underlag
  • Bättre livslängd – genom en ny gummiblandning ökar livslängden med 8-15 procent

Presschef Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 115 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se