Michelins Le Mans-däck tar Drayson till världsrekord

Kort efter att Michelin och Drayson Racing Technologies meddelat att man ingått ett strategiskt partnerskap, slog Lord Drayson nytt hastighetsrekord för elbilar under 1 000 kg. Rekordet sattes med ett genomsnitt på 328,6 km/h fördelat på två varv.

Michelins LM P1-däck tog nyligen Audi till seger i den nittionde upplagan av Le Mans. Nu har samma däck även hjälpt Lord Drayson slå världsrekord för elbilar.

Draysons B12 69/EV elektriska Le Mans-prototyp krossade det 40 år gamla rekordet på 281,6 km/h med 47 km/h. Loppet ägde rum vid Elvington Airfield nära York tisdagen den 25 juni.

Michelin-däcken som användes av Drayson Racing var LM P1-däck som utvecklats för de ihållande höga hastigheter som hålls inom långdistanslopp. Däcken, i dimension 33/68-18 fram och 37/71-18 bak, har tagits fram i samarbete med endurance racing team som Audi och Toyota.

I linje med Michelins Total Performance kombinerade däcken följande, ofta motstridiga, behov:

• Bra grepp för att bilen ska kunna accelerera till maximal hastighet så snabbt som möjligt
  • God stabilitet för att bilen ska kunna köra säkert med minimal down-force
  • Utmärkt bromsförmåga för att bilen ska kunna stanna säkert innan banan tar slut.

Rekordet är inte det första för ett elektriskt fordon som körts med Michelin-däck.1899 kom La Jamais Contente över 100 km/h-gränsen försedd med företagets luftfyllda däck, under en tid då de flesta bilarna fortfarande körde med solida däck.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 400 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se