Michelins Le Mans-däck tar Drayson till världsrekord

Kort efter att Michelin och Drayson Racing Technologies meddelat att man ingått ett strategiskt partnerskap, slog Lord Drayson nytt hastighetsrekord för elbilar under 1 000 kg. Rekordet sattes med ett genomsnitt på 328,6 km/h fördelat på två varv.

Michelins LM P1-däck tog nyligen Audi till seger i den nittionde upplagan av Le Mans. Nu har samma däck även hjälpt Lord Drayson slå världsrekord för elbilar.

Draysons B12 69/EV elektriska Le Mans-prototyp krossade det 40 år gamla rekordet på 281,6 km/h med 47 km/h. Loppet ägde rum vid Elvington Airfield nära York tisdagen den 25 juni.

Michelin-däcken som användes av Drayson Racing var LM P1-däck som utvecklats för de ihållande höga hastigheter som hålls inom långdistanslopp. Däcken, i dimension 33/68-18 fram och 37/71-18 bak, har tagits fram i samarbete med endurance racing team som Audi och Toyota.

I linje med Michelins Total Performance kombinerade däcken följande, ofta motstridiga, behov:

• Bra grepp för att bilen ska kunna accelerera till maximal hastighet så snabbt som möjligt
  • God stabilitet för att bilen ska kunna köra säkert med minimal down-force
  • Utmärkt bromsförmåga för att bilen ska kunna stanna säkert innan banan tar slut.

Rekordet är inte det första för ett elektriskt fordon som körts med Michelin-däck.1899 kom La Jamais Contente över 100 km/h-gränsen försedd med företagets luftfyllda däck, under en tid då de flesta bilarna fortfarande körde med solida däck.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 400 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se