Norrländska kvinnor bäst i landet på att byta däck

Var tredje person som byter däck i övre Norrland är kvinna. Motsvarande siffra för hela landet är knappt var tionde visar en dagsfärsk studie som Michelin låtit göra.

Aprilvädret har busat fram och tillbaka samtidigt som den lagliga gränsen för att köra med sommardäck passerade häromdagen. Men vem i familjen tar ansvar för att däcken blir bytta?

Michelin lät 1 000 respondenter i Sverige[1] svara på frågan ”Vem i hushållet är det som byter till sommardäck på familjens bil/bilar?”

I övre Norrland svarade var tredje kvinna att de byter däck på familjens bil/bilar. Minst flitiga kvinnor hittas i Västsverige där endast fyra procent gav samma svar. Bilden för hela landets kvinnor är cirka åtta procent.

- Att byta däck har traditionellt setts som något som bara män intresserar sig för och tar ansvar för. Den bilden håller på att förändras. Vi ser regionala skillnader män och kvinnor emellan, men hoppas att fler kvinnor i hela landet känner sig bekväma med att byta däck. Att ha rätt däck är trots allt en av de viktigaste säkerhetsaspekterna under bilkörning, säger Lotta Wrangle, Nordisk presschef på Michelin.

Lagen kräver idag inte sommardäck på sommaren, så det kan vara lockande att låta de dubbfria vinterdäcken sitta kvar även sommartid. Som bilist är det lätt att låta snålheten bedra visheten. På pappret kan det se billigt ut att köra på samma däck året runt. Men genom att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren får konsumenten bäst säkerhet och maximalt antal mil av däcken. Det är viktigt att inte jämställa dubbfria vinterdäck med så kallade ”Åretruntdäck” vilka i praktiken inte hör hemma på den svenska personbilsmarknaden enligt Michelin.

Michelins rekommendation är att byta från vinter till sommardäck när dygnstemperaturen ligger på ca fem grader.

I Sverige är det lag på vinterdäck från 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag. Dubbdäck får användas från 1 oktober till och med 15 april (eller när vinterväglag råder).

För val av rätt däck, besök : http://www.michelin.se/dack/bildack

För ytterligare information vänligen kontakta:

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle

Tel: +46 8 709 07 76, mobil: +46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

[1] Undersökningen genomfördes av PFM Research på uppdrag av Michelin första veckan i april 2013. I undersökningen tillfrågades 1 000 svenskar om däck och däckbyten.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotell- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 113 400 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin har, som ledande däcktillverkare, åtagit sig att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att tillverka och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för att möta sina kunders behov. Michelin erbjuder också digitala tjänster, kartor och guider för att hjälpa till att göra resor till en rikare och unik erfarenhet. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används i mobilitetsindustrin. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har 114 000 anställda världen över och 70 tillverkningsanläggningar i 17 länder som tillsammans producerade 190 miljoner däck 2017. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se